Menu
Úvod  ›   ›   › 

Závislost na pc, jak ji překonat?

Závislosti jsou odvěké problémy naší společnosti. Dají se vytvořit v podstatě na čemkoliv, některé mají sice trošku rozsáhlejší dopad než jiné, ale to neznamená, že bychom ty menší měli přehlížet. Nejznámější druh závislosti je na návykových látkách, které způsobují procesy ve vaší nervové soustavě a vyvolávají tím změny chování, nálady nebo vnímání okolí. Taková závislost je často brána i za jednu z těch nejhorších, vzhledem k mnohým zdravotním dopadům, které na vás užívání konkrétních látek může zanechat. Návyku se pak zbavuje velice těžko, protože se jedná jak o psychickou, tak i fyzickou závislost. Čím se ale liší vytvoření návyku třeba na počítač od klasické závislosti na nějaké látce? A jak se takové závislosti zbavit? Na to se pokusím v tomto článku odpovědět, dát pár tipů co dělat a jak závislost na počítač rozpoznat. 

Jak vlastně vzniká?

Závislost na počítači je většinou způsobená hraním počítačových her. Jedná se o psychickou závislost, která je založená na prožitcích. Zde hraje hlavní roli neurotransmiter dopamin, který v nás vyvolává pocit motivace a odměňuje nás dobrým pocitem po dosažení našeho cíle. Pro takový typ závislosti je videoherní žánr MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) perfektním útočištěm. Vytvoříte si postavu, máte malou úroveň, málo zkušeností a váš dlouhodobý cíl je se neustále zlepšovat. Čím déle hrajete, tím lepší jste a tím víc jste odměněni dojmem úspěchu. Tento domnělý úspěch může být však nebezpečný hned z několika důvodů. Většina her je v dnešní době, tak dobře udělaná, že se dá velice snadno zapomenout na váš skutečný život a skutečné úspěchy, kterých byste mohli dosáhnout. V mnoha hrách máte také možnost navazovat vztahy s postavami, jak přátelské, tak milostné. Pokud se vám například nedaří ve vašem skutečném životě, ať už v práci nebo ve vztazích, je velice jednoduché a příjemné zapadnout do hry, kde jde všechno líp a bez problémů. Samozřejmě nechci tím říct, že si teď nemůžete zahrát žádnou MMORPG hru nebo jinou hru s dobrými postavami a příběhem, aniž byste si nevytvořili závislost, ale je dobré se mít na pozoru. Obzvlášť pokud trpíte nějakým jiným, psychickým problémem nebo jste v těžké životní situaci. Takový lidé bývají totiž psychicky mnohem křehčí a může se stát, že v něčem, co je pouze neškodná zábava, najdou svoji skrýš. 

Co nedělat při pomoci závislému!

  • Násilím odebrat zdroj závislosti 
  • Vyčítat dotyčnému závislost, poukazovat na jeho chyby 
  • Nechat je v tom samotné 

První věc, co by vás napadla, je sebrat dotyčnému zdroj závislosti. Rozhodně ale ne proti jejich vůli. Zpočátku si postižený musí uvědomit co se děje. Musí si přiznat, že má problém, že je závislí a musí být ochoten to změnit. Je dobré s dotyčnou osobou mluvit, snažit se ji přimět k akci, ke změně. Chce to mnoho trpělivosti, ale důležité je to nevzdat. 

Tipy, co dělat proti závislosti na PC

  1. Uvědomění a ochota si pomoct nebo pomoct tomu druhému 
  2. Omezit čas strávený na PC, zaměření na jiný koníček 
  3. Nepřestat s jinými koníčky, neomezit užívání PC úplně 

Pokud si závislí člověk uvědomil svůj problém je na čase pomalu omezit čas, který na počítači tráví. Tato fáze může být velice obtížná a mnohdy nejde uskutečnit bez dohledu někoho jiného. Činnost na počítači by měla být nahrazena něčím jiným, například cvičením, čtením, malováním. Během provozování jiných zájmových činností, je váš mozek zaměstnán dost na to, aby postupně zapomněl na touhu si jít něco zahrát. Samozřejmě to není několikadenní procedura, chce to čas a kus práce. Extrémně důležitá je ale podpora okolí, bez té je vše mnohonásobně náročnější. Jako poslední věc je důležité od ostatních koníčků neustupovat. Řekněme, že už nemáte potřebu celý den a celou noc prosedět u hry, ale stejně je dobré ponechat si jiné záliby pro případ, že by se nutkání zase vrátilo.

Závěrem

Závislosti jsou na dlouhou trať, není to jednoduché. V tomto případě je hlavně dle mého názoru důležité neomezovat dotyčného od zdroje úplně. Je jasné, že pokud od začátku své léčby postižený neviděl počítač, až ho znovu uvidí, zatouží po něm. Cílem je vyléčit se natolik, abyste si k počítači mohli sednout beze strachu, že tomu znovu propadnete. Toto řešení, ale pomáhá pouze na psychické závislosti, pokud je váš návyk i fyzického ražení (př. Návykové látky), je potřeba k tomu všemu i odborná pomoc. 

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 4.8/5 (5 hlasů)