Vláknina v potravinách - co jíst pro dobré zažívání

O vláknině lze slýchat poměrně často, nejvíce z úst poradců na zdravé stravování. Vláknina je v podstatě ta část naší stravy, jež je hůře stravitelná, proto ji i déle trávíme. Vláknina v živočišné stravě není obsažená vůbec, proto je nutné zařazovat do jídelníčku rostlinnou stravu ? listovou a klasickou zeleninu, ovoce, semínka i oříšky. Čím důkladněji bývá rostlinná strava zpracována ? tím méně vlákniny potom obsahuje.

V minulosti konzumovali naši předkové maso jen zřídkakdy. Většinou přijímali stravu rostlinného původu. Ke všemu jednoduše připravenou. S rozmachem lidstva se vyvíjela i potravinová výroba, lidé omezili příjem celozrnné stravy a v důsledku nedostatku vlákniny ve stravě nastala epidemie obezity, cukrovky a onemocnění zvané metabolický syndrom. Teprve v poslední době přichází lidé na to, jak nepostradatelná vláknina v naší stravě je. Jednak způsobuje pocit sytosti a tudíž člověk s příjmem dostatku vlákniny nemá sklony k přejídání se. Navíc strava připravená z čerstvé zeleniny je plná vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek - zaplní žaludek (přitom je nekalorická) a dlouho poté člověk nemá pocit hladu.

Potraviny, které by ve vašem jídelníčku neměly chybět

  • Luštěniny, obilné vločky a zrna, neloupaná rýže natural, quinoa apod.
  • Ovoce a zelenina (konzumovat i dužinu)
  • Celozrnné pečivo, ale skutečně jen to vyrobené z celozrnné mouky
  • Ořechy, semínka

Doporučené množství vlákniny

Denní doporučené množství vlákniny je 30 až 35 gramů. Všeho moc škodí...takže příjem vlákniny nad 50g denně může způsobit zažívací potíže a silné bolesti břicha v důsledku přetížené břišní slinivky.

Pozitivní vlastnosti vlákniny

Mimo dietních vlastností má vláknina i prebiotické účinky, znamená to, že slouží také jako substrát vhodný pro růst bakterií v zažívacím traktu. Vlákninu rozeznáme ve dvou formách: rozpustná a nerozpustná. Ta rozpustná je kladně hodnocená, protože podporuje růst prospěšných bifidobakterií v tlustém střevě - ty jsou dobré pro naši imunitu i zažívání. Rozpustná vláknina váže na sebe vodu, takže působí na očistu střev. Nerozpustná vláknina působí zase proti střevním potížím, zácpě a rakovině střev. Vláknina sehrává klíčovou roli ve zdraví člověka - jejím nedostatkem si vážně ubližujeme.