Menu
Úvod  › 

5 sladidel, které můžete použít místo cukru

Bílý cukr nese přezdívku ? bílý strašák. Je postrachem lidí bojujících s cukrovkou a nadváhou. Obezita, závislost a neblahý vliv na lidské zdraví. Přílišná konzumace bílého cukru tělu neprospívá, o tom není pochyb. Zajímá-li vás alespoň trochu vlastní zdraví, pak zkuste nahradit bílý cukr přírodními sladidly.

Bílý cukr překyseluje organismus a jeho nadmíra způsobuje řadu zdravotních problémů. Třtinový cukr je na tom o něco málo lépe, díky tomu, že obsahuje melasu, ve které jsou obsaženy minerály a vitamíny. Nicméně přírodní sladidla jsou mnohem lepší variantou slazení a prospívají lidskému zdraví, což se o bílém cukru říci nedá.

Zdroj:Sladidla

Nejčastěji používaná sladidla namísto cukru

  • Datlový sirup
  • Javorový sirup
  • Med
  • Agávový sirup
  • Kokosový cukr

Datlový sirup

Je zdravější alternativou klasického cukru. Patrně největší výhodou je, že neodkyseluje organismus. Pomáhá trávení, dodává průběžně energii do krve a nezatěžuje glykemický index, jako bílý cukr. Hodí se na pečení, do dezertů a všude tam, kde nevadí jeho tmavší zbarvení.

Javorový sirup

Světle hnědé sladidlo, které vypadá jako řídký med. Obsahuje draslík, mangan, zinek, vápník, železo, fosfor, vitamín B a riboflavin. Posiluje imunitu, působí jako prevence arterosklerózy. Není to tak dávno, co vědci zjistili, že obsahuje až 54 prospěšných sloučenin, přičemž 5 z nich doposud nikdo v přírodě neviděl. Některé tyto sloučeniny působí jako prevence rakoviny, cukrovky, mají protizánětlivé, antibakteriální a antioxidační vlastnosti.

Med

Med je nejen vynikající potravinou, ale i lékem na řadu zdravotních neduhů. Patří k nejčastějším alternativám slazení. Pomáhá nejen při nemocech z nachlazení, ale rovněž při nemocech žaludku, jater, srdce, střev, ledvin, močového ústrojí, při nespavosti a další. Lze jej přikládat na rány, popáleniny a stejně tak výtečně osladí dezert či šálek čaje.

Agávový sirup

Přestože má agávový sirup velmi nízký glykemický index, je nutné individuálně uvážit, jaké množství podávat. Například u diabetiků je na místě střídmost a porada s lékařem. Používá se v polovičním množství než například med - sladí totiž dvojnásobně. Podporuje trávení tuků a působí preventivně proti usazování cholesterolu v cévách a rovněž výtečně působí na žlučník. Dobře se tráví a podporuje metabolické funkce.

Kokosový cukr

Kokosový cukr se získává ručním sběrem nektaru z květů kokosových palem. Následně se suší do podoby krystalků cukru. Má nízký glykemický index a obsahuje železo, draslík, zinek, hořčík a základní aminokyseliny, vitamíny B a C. Podporuje imunitu, snižuje kyselost, protože je zásaditý, vyrovnává hladinu cukru v těle. Na stranu druhou obsahuje hodně fruktózy, která není považována za přínos pro lidské zdraví.

Na závěr:

Ať už se rozhodnete sladit čímkoliv, pamatujte, že všeho moc škodí. Přestože si najdete svého favorita, držte při slazení jídel pravidla: zlatá střední cesta. Méně je mnohdy více.