Menu
Úvod  › 

Bílé lži, aneb jak si lžeme o hubnutí

Rozhodli jste se hubnout, ale moc se vám nedaří? Svůj neúspěch budete nejspíš svádět na některou z následujících lží, na které se sami sobě nejčastěji vymlouváme.

Bílou lží je například situace, kdy pochválíte kolegyni příšerný účes, protože ji nechcete zranit. Když si ale začnete lhát sami sobě ohledně svých jídelních návyků a hubnutí, následky mohou být mnohem zásadnější než u nevinné lži ohledně nepovedeného účesu. Následující bílé lži patří u hubnutí k těm nejčastějším a měli byste se nad nimi mít na pozoru:

"Jím jen, když mám hlad."

Tvrdíte, že jíte pouze tehdy, když máte hlad, a přestanete, jakmile jste sytí? Potom si zkuste jeden den poctivě zapisovat, co všechno, a hlavně kdy jste jedli. Budete překvapeni, kolikrát jste si dali svačinku či chuťovku chvíli poté, co jste spořádali velké jídlo, a tudíž byste rozhodně hlad mít neměli. Lidé si totiž, podle odborníků, neuvědomují, že jíslo je často spojeno s emocionálními, či sociálními faktory. Jinými slovy, často jíme například pokud jsme ve stresu, cítíme se smutní, nebo se sejdeme s přáteli, či si odskočíme s kolegy na kávu. Nesvádějte své jídlo na hlad a raději se zamyslete nad tím, kdy se jedná skutečně o hlad, a kdy jíte pouze ze zástupných důvodů. Stejně tak byste měli důsledně dodržovat za den pět malých jídel, která vás zasytí, a nebudete vystaveni záchvatům hladu.

"Nijak zvlášť nepiji alkohol."

Jen málokdo si je schopný přiznat, že jeho konzumace alkoholu by mohla být poněkud menší. Většina lidí proto sama sobě lže, si si přece dá jen jedno pivo nebo dvě deci vína jednou za čas a taková konzumace alkoholu se na jejich váze nemůže projevit. Zkuste si však, pro zajímavost, jeden měsíc zaznamenávat všechny alkoholické nápoje, které jste si dali. Možná zjistíte, že jste toho vypili mnohem víc, než si myslíte. A alkohol je skutečnou kalorickou bombou, která se na vaší váze zcela jistě projeví.

"Většinou jím celkem zdravě."

Jde o jednu z nejčastějších a zároveň největších lží, kterou lidé obvykle omlouvají situace, kdy si dopřejí opulentní večeři, nebo se přejí u nedělního oběda pečenou kachnou. Jenže to, že jednou za den včleníte do svého jídelníčku jablko nebo banán, skutečně neznamená, že se stravujete zdravě. Zkuste svůj jídelníček skutečně ozdravit a začít můžete například u příloh. Místo knedlíků si dejte divokou rýži, místo hranolků zeleninu dušenou v páře. Na vaší linii to bude brzo znát a získáte tak motivaci k dalšímu ozdravení.

"Jím pět až šest porcí za den."

Je klidně možné, že si skutečně dopřáváte pět až šest porcí za den, nicméně klíčovým přívlastkem je přídavné jméno "malý." Pokud chcete, aby pravidlo pět porcí fungovalo a vy jste skutečně začali hubnout, je nutné, aby porce byly malé a chránily vás před vyhladověním, nikoli, abyste se při každé svačině přecpali k prasknutí. Vyhledejte si podle tabulek svůj ideální kalorický příjem a rozpočtěte ho mezi jednotlivá jídla. Teprve potom začne pravidlo pěti porcí skutečně fungovat.

"Mohu jíst víc, protože hodně sportuji."

Pokud skutečně denně intenzivně sportujete, samozřejmě můžete kalorický příjem o něco zvýšit. Na druhou stranu má většina lidí pocit, že pokud ráno doběhnou autobus a vyjdou do druhého patra pěšky, svou dávku pohybu už splnili a klidně si mohou dát k obědu svíčkovou se šesti knedlíky. Nezapomínejte, že k tomu, abyste skutečně hubli, je nutné, aby váš kalorický výdej převyšoval příjem.