Menu
Úvod  › 

9 důvodů, proč by měly ženy posilovat

Připadá vám, že se posilování k ženám nehodí a bojíte se, že si tak vypěstujete nehezké svaly? Omyl. Posilování je pro ženy velmi prospěšné. Tady je deset důvodů, proč byste jej měla provozovat.

Také jste podlehla mylnému dojmu, že byste se měla věnovat především kardiu, protože u něj se hubne, kdežto posilování z vás udělá mohutnou mužatku? To je ovšem tragický omyl. Posilování by se mělo stát nedílnou součástí vašeho tréninku, protože vám může být prospěšnější, než vůbec tušíte:

1. Posilováním spálíte víc tuku.

Většina žen je sice přesvědčená, že při aerobní aktivitě se spálí mnohem víc tuku (protože všechny kalorie se vypotí), ale výzkumy napovídají něco úplně jiného. Ve studii, kterou provedla Penn State University, se lidé s nadváhou podrobovali dietě a cvičení. Skupina, která posilovala, zhubla přibližně o šest kilogramů více, než respondenti, kteří posilování vynechávali.

2. Spálíte víc kalorií.

Představte si, že sedíte doma před televizí a vaše tělo samo spaluje kalorie. Líbí se vám tato představa? Posilování ji pro vás promění v realitu. Když posilujete, ve vašich svalech vznikají mikroskopické trhlinky a vaše tělo potom potřebuje energii, aby je opravilo a zregenerovalo se. Vědci z University of Wisconsin provedli studii, která zjistila, že posilování povzbudí váš metabolismus na následujících devětatřicet hodin a spálíte tak mnohem více kalorií.

3. Budou vám lépe sedět šaty.

Která žena by nechtěla, aby jí lépe seděly šaty? Vědci dokázali, že mezi třiceti a padesáti lety ženy ztrácejí zhruba deset procent své svalové hmoty a ta je nahrazena tukem. Výzkum publikovaný v American Journal of Clinival Nutrition zjistil, že i když si lidé starší než osmatřicet let udržují stejnou tělesnou váhu, každých deset let ztrácí tři kila svalů, které jsou nahrazeny tukem. Když si k tomu připočtete skutečnost, že jeden kilogram tuku má o osmnáct procent větší objem než kilogram svalů, je jasné, proč se vám pásek kalhot zařezává do břicha.

4. Vybuduje vám silnější kosti.

Ženy mají větší riziko osteoporózy, onemocnění, které je charakteristické slábnutím kostí. Typickým důsledkem této nemoci je potom větší riziko fraktury. Britští vědci navíc zjistili, že padesát procent žen, které si zlomí stehenní kost, už nikdy znovu nezačne chodit. Podle výzkumů stačí ale už šestnáct týdnů posilování, aby se pevnost kostí zvýšila o devatenáct procent.

5. Snižuje riziko nemocí.

Posilování nepomůže jen vašemu vzhledu. Výzkumy dokazují, že pravidelné posilování může snížit riziko chronických onemocnění. Studie provedená na University of Michigan zjistila, že posilování snižuje krevní tlak a tak snižuje riziko mrtvice o čtyřicet procent a riziko srdečního záchvatu o patnáct procent.

6. Zvedne vám náladu.

Ať už tomu věříte, nebo ne, svaly mají vliv i na vaši náladu. Vědci z texaské univerzity zjistili, že lidé, kteří jsou v kondici, mají nižší hladinu stresových hormonů než jejich kolegové se sedavým stylem života. Kromě toho se zjistilo, že lidé s větším objemem svalů se po stresové události uklidní mnohem rychleji.

7. Zlepší váš jídelníček.

Odborníci z University of Pittsburgh zjistili, že lidé, kteří posilovali méně než třikrát týdně zkonzumovali o patnáct set kalorií více. Posilování vám tedy pomůže dodržovat dietu a celkový zdravý životní styl.

8. Zlepší váš spánek.

Máte problémy s usínáním a spaním? Potom začněte posilovat. Podle australských vědců vám posilování třikrát týdně zlepší kvalitu spánku o víc než dvacet procent. Posilující účastníci studie usínali rychleji, spali déle a bez přerušování.

9. Posilování prospěje vašemu mozku.

Odborníci z University of Virginia zjistili, že pokud člověk posiluje třikrát týdne po dobu šesti měsíců, významně se sníží hladina proteinů spojovaných s demencí s Alzheimerovo chorobou. Kromě toho posilování zlepšuje krátkodobou i dlouhodobou paměť, zlepšuje verbální schopnosti a schopnost koncentrace.