Menu
Úvod  › 

6 věcí, kvůli kterým tloustnete

Neovládáte své chutě? Neustále vás honí mlsná a nedokážete odolat svodům jídla? Potom byste měli vědět, že následujících deset věcí vaše chutě výrazně zhoršuje

1. Přeskakujete snídani.

Možná nejste ráno hladoví, ale když přeskočíte snídani, vaše chutě k nárazovému přejídání budou během dne mnohem výraznější. Ve výzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny v magazínu Nutrition Journal, se ukázalo, že ti lidé, kteří při snídani zkonzumovali minimálně třináct gramů proteinů, pociťují v průběhu dne mnohem menší chutě na sladké, než ti, kteří nesnídali. Vědci si nejsou úplně jisti, ale předpokládají, že proteiny stimulují vylučování dopaminu, který pomáhá mimo jiné ovládat chutě.

2. Dopřáváte si příliš velké porce.

Pokud máte chuť na sušenky, klidně si je můžete dát, ale pokud se to nemá projevit na vaší postavě, dopřejte si jen jednu. Zkuste vědomě zmenšovat své porce a budete překvapeni, jaký vliv to na vaší postavu bude mít. Studie z roku 2013, provedená na Cornell University, ukázala, že ti lidé, kteří si začali hlídat velikost svých porcí a vědomě je začali zmenšovat, zkonzumovali o 75% kalorií méně a přitom neměli pocit, že by hladověli.

3. Upínáte se na jednu chuť.

Máte chuť na sladkost? Zkuste si nakrájet jablko, nebo jahody. Dali byste si chipsy? Sáhněte místo nich po solených pistáciích. Buďte kreativní a zkuste svou chuť ošálit zdravější volbou. "Mlsná" má obvykle krátkou životnost a když ukojíte své chuťové pohárky příbuznou chutí, přestane vás "honit."

4. Nepřemýšlíte o svých chutích.

Dostanete na něco chuť, tak si to jednoduše dopřejete, aniž byste přemýšleli o tom, kde se ona chuť vzala. Zkuste se zamyslet nad tím, kdy si nejčastěji dáváte čokoládu, koupíte si majonézový chlebíček, nebo otevřete pytlík chipsů. Možná zjistíte, že je to v situacích, kdy jste unavení, ve stresu, nebo se nudíte. Jakmile rozkódujete příčiny svých chutí, budete je moci také mnohem lépe ovládat.

5. Trápíte se výčitkami svědomí.

Pokud si čokoládu zařadíte do kategorie věcí, které si nikdy nesmíte dopřát, budete na ni o to víc myslet a o to větší chuť na ní budete mít. Zkuste na ní místo toho myslet jako na věc, kterou si můžete dopřát při slavnostních příležitostech. Budete tak vědět, že při rodinných oslavách a podobných příležitostech si ji můžete dopřát bez výčitek svědomí.

6. Plníte si své chutě hned.

Pokud zamíříte k ledničce, jakmile ucítíte první záchvěv chuti na sladké, tučné a jinak kalorické jídlo, děláte velkou chybu. Místo toho si zahrajte deset minut počítačovou hru, vyrazte na rychlou procházku, zacvičte si, zkrátka odveďte svou pozornost od aktuální chutě. Možná vás překvapí, jak často mezitím zmizí.