Menu
Úvod  › 

6 důvodů, proč máte pořád hlad

Rádi byste do léta ještě něco shodili, ale to půjde dost těžko, když máte prakticky neustále hlad a jste schopni během jednoho dne vyplenit celou ledničku. Jak to, že máte pořád hlad?

1. Jste dehydrovaní.

Mírná dehydratace je často maskována pocity hladu, i když ve skutečnosti vaše tělo nepotřebuje další jídlo ale především tekutiny. Tyto pocity spouští hypotalamus, který reguluje pocity hladu i žízně. Pokud jste tedy dehydrovaní, impuls hypotalamu způsobí, že sáhnete po sáčku chipsů než po sklenici vody. Dbejte na kvalitní pitný režim a vaše pocity hladu budou výrazně méně intenzivní a méně časté.

2. Málo spíte.

Doháníte po nocích pracovní resty, chodíte pařit, nebo vám zkrátka psychika nedovolí užít si kvalitního spánku po celou noc? Potom budete mít přes den mnohem větší hlad. Při spánkové deprivaci se totiž vyplavuje více hormonu ghrelinu, který stimuluje apetit, a oproti tomu klesá hladina hormonu leptinu, který zodpovídá za pocit sytosti. Jestliže tedy spíte dlouhodobě méně než sedm až osm hodin denně, vaše váha půjde stále nahoru.

3. Ládujete se jednoduchými cukry.

Ke snídani si dáte koblihu, ke svačině sušenku a k obědu byste byli schopni zkonzumat půlku koně, jaký máte hlad. Jednoduché cukry, které jsou typické nejen pouze pro cukrovinky, ale i například bílé pečivo, těstoviny, nebo typické fast food jídlo, totiž rapidně zvednou hladinu krevníhu cukru. Jenže stejně rychle jako se cukr zvedne, také klesne, na což vaše tělo zareaguje intenzivním pocitem hladu. Mnohem větší službu vám prokáží potraviny s velkým podílem vlákniny, jako jsou například jablka, mandle, či veškerá semínka. Právě vláknina zvýší váš pocit sytosti na dlouhou dobu.

4. Jste ve stresu.

Zrekapitulujte si svůj psychický stav a to, do jaké míry se cítíte být v pohodě. Stres je totiž významným spouštěčem chutí na sladké. Pokud jste ve stresu, vyplavuje se do vašeho těla adrenalin a kortizol. Jejich zvýšená hladina vede k tomu, že tělo potřebuje víc energie a tato potřeba zase spouští zvýšený apetit. Trápí-li vás záchvaty vlčího hladu, v první řadě se snažte omezit stres a dostat se do větší psychické pohody.

5. Pijete příliš alkoholu.

K obědu si dáte pivo, před večeří aperitiv a k jídlu sklenku vína? Možná ale netušíte, že alkohol povzbuzuje chuť k jídlu a budete tak cítit hlad, i když už je váš žaludek objektivně plný. Navíc alkohol odvodňuje, takže se prohloubí vaše dehydratace, která opět k pocitu hladu přispívá.

6. Nemáte dostatek proteinů.

Pokud váš jídelníček obsahuje nedostatek proteinů, budete mít neustále hlad. Právě proteiny totiž zodpovídají za to, že se cítíte dlouho sytí a také omezují chuť k dalšímu jídlu. Nejlepšími zdroji bílkovin jsou řecké jogurty, vejce, libové maso, nebo cereálie.