Menu
Úvod  › 

5 kroků pro život na volné noze

Představa, že nad vámi není žádný šéf, jste svým vlastním pánem a sami si plánujete svůj pracovní rozvrh, je lákavá. Co musíte udělat pro to, abyste mohli pracovat na volné noze?

Být sám vlastním šéfem je snem většiny lidí. Žádní otravní a náladoví nadřízení, pracovní doba a program přizpůsobený vašim potřebám, větší svoboda i nezávislost. Práce na volné noze zní sice lákavě, ale vyžaduje mnohem víc sebediciplíny, aktivity i zodpovědnosti, protože zodpovídáte sami za sebe, přísun zakázek a práce nemáte zajištěný od zaměstnavatele a tudíž se nemůžete spolehnout ani na pravidelný plat v minimální výši. Co je tedy třeba udělat pro to, abyste při práci na volné noze uspěli a skutečně jste si mohli uřívat výhod, které absence nadřízených přináší?

1. Využijte svých koníčků.

Pokud se pustíte do podnikání v oboru, se kterým nemáte vůbec nic společného, nikdy jste se o něj nezajímali a pouze se vám náhodou vyskytla příležitost, abyste se mu věnovali, máte našlápnuto k velkým problémům. Nemusíte si nutně zvolit obor, který jste původně vystudovali, ale začínat od nuly se, v rámci obrovské konkurence na současném trhu, rovná obrovskému a zbytečnému riziku. Rádi cestujete? Zkuste se domluvit s redakcemi časopisů, zda by měly zájem uveřejňovat vaše cestopisy. Od mládí se zajímáte o veterány? Zjistěte si, zda by byl ve vašem okolí zájem o služby pro sběratele veteránů. Zájem, znalosti a zkušenosti vás vždy postaví na startovní čáru o značný kus před ostatní.

2. Nabídněte své služby.

I ty nejlepší služby, které na trhu zatím schází, a byla by po nich poptávka, jsou vám k ničemu, pokud se o nich nikdo nedozví. Nepodceňte svou prezentaci na internetu a vytvoření profesionálních webových stránek, které zaujmou na první pohled, a vaši zákazníci se k nim budou rádi vracet. Základem je přehledná, jednoduchá a přitom nápaditá prezentace, která vás odliší od nezajímavé masy, a zároveň poskytne vašim klientům všechny informace, které potřebují. Ačkoli se vám tvorba webových stránek může jevit jako mimořádně složitý úkol, který vás bude stát spoustu peněz, není tomu tak. Například webhostingová společnost Banan.cz nabízí profesionální webhosting, k tomu webové stránky šité na míru zákazníkovi a kompletní administrování obsahové části webu zcela zdarma.

3. Vybudujte si síť.

Hned od začátku podnikání se soustřeďte na budoání sítě kontaktů, které vám pomohou vaše služby nabízet. Vytipujte si místa, kde by se mohli nacházet vaši potenciální klienti (konference, veletrhy, festivaly a další hromadné akce) a tedy inzerujte své služby. Klidně můžete požádat o pomoc své kamarády, kteří mohou rozdávat letáčky, nebo se například pokuste získat od svých zákazníků svolení, abyste jim mohli zasílat newslettery. Zeptejte se svých přátel, zda nemají v okruhu svých známých někoho, s kým byste mohli spolupracovat. Užitečné kontakty jsou obrovským kapitálem, který byste měli zužitkovat.

4. Udělejte si plán.

Situace, kdy jste svým vlastním pánem, s sebou kromě řady výhod nese i některá rizika, se kterými byste měli předem počítat. V první řadě je s životem na volné noze spojená určitá finanční nejistota a labilita, vyplývající z proměnlivého přísunu zakázek. Vytvořte si proto s předstihem dostatečnou finanční rezervu, aby nehrozilo, že některý měsíc zůstanete zcela bez prostředků. Stejně tak byste si měli předem vytvořit i pracovní harmonogram, který vám zaručí, že zcela nepřijdete o svůj soukromý život. Při práci doma je totiž často velmi obtížné oddělit pracovní sféru od sféry soukromé a při nedostatečném nastavení hranic se snadno může stát, že vás pracovní záležitosti zcela pohltí a zlikvidují vám soukromí.

5. Vzdělávejte se.

Častou chybou, které se podnikatelé dopouštějí, je stagnace v okamžiku, kdy začnou vykazovat určitý zisk. Práce na volné noze by vás měla, víc než cokoli jiného, motivovat k tomu, abyste neustále zvyšovali svou kvalifikaci, pátrali po inovacích a sledovali nové trendy. I když už se vám podařilo vybudovat si mezi svými klienty určité jméno a pověst, nezapomínejte na to, že konkurence je obrovská a prakticky každý den se objeví na trhu někdo, kdo vás bude chtít překonat. Pouze pokud se vám podaří udržet krok s trendy, které vaši zákazníci vyžadují, budete úspěšní.


Oblíbená témata