Menu
Úvod  › 

Jaké chyby zhoršují vaše bolesti?

Cítíte se mizerně a trpíte chronickými bolestmi? Následující věci vaše bolesti ještě zhoršují. Úplně zbytečně.

Podle lékařských statistik trpí chronickými bolestmi desítky miliony lidí. O chronické bolesti se mluví v případě, že bolest trvá déle než tři měsíce, může jít o bolest jedné konkrétní tělesné části, ale i nespecifickou neurčitou bolest. Pokud i vy patříte k těm, kteří se s chronickými bolestmi potýkají, následujícím chybám byste se měli vyhýbat:

Chyba: Snažíte se ji překonávat.

Každý čtvrtý člověk, který trpí chronickou bolestí, čeká minimálně šest měsíců, než navštíví se svými problémy lékaře. Tvrdí to údaje American Pain Society. Místo toho, aby lidé se svými potížemi navštívili lékaře, raději se snaží své problémy překonat jen za pomoci volně prodejných léků proti bolesti. Čím déle ale návštěvu lékaře a odbornou konzultaci odkládáte, tím větší hrozí nebezpečí, že se vaše problémy ještě více prohloubí a zkomplikují. Chronická bolest oslabuje svaly, zvyšuje riziko poškození kloubů, zvyšuje riziko výskytu deprese a (i když vám to může znít podivně) vede k úbytku mozkových buněk. Odborníci totiž zjistili, že například bolest zad, která trvá déle než jeden rok, vede k pěti- až jednáctiprocentnímu úbytku mozkových buněk.

Chyba: Navštěvujete víc než jednoho odborníka.

Přeskakujete od jednoho doktora k druhému, podstupujete nekonečné série vyšetření a berete baterie léků v naději, že zrovna tenhle nový doktor vám od vašich problémů pomůže. Jenže pokud navštěvujete různé lékaře, kteří o sobě navzájem neví, a předepisují vám různé léky, spíš si škodíte. Najděte si jednoho lékaře, který vám může vypsat žádanky k dalším specialistům, nicméně bude mít přehled o tom, jak vaše léčba probíhá a pokračuje.

Chyba: Vyhýbáte se cvičení.

Je samozřejmé, že když se cítíte mizerně, nechce se vám vůbec nic - a už vůbec ne sportovat. Nicméně celá řada výzkumů dokázala, že sportování naopak bolest tlumí. Posilujete si svaly, klouby, vyplavíte endorfiny a zlepší se vám nálada. Najděte si takový pohyb, který vám bude vyhovovat. Absence pohybu však váš stav jen zhorší.

Chyba: Střídáte léky.

Jste netrpěliví a nedáte lékům vůbec šanci, aby mohly patřičně zabrat, a místo toho střídáte jeden lék za druhým? Přemíra léků proti bolesti, nebo jejich střídání vaše problémy jen prohloubí a navíc tady samozřejmě existuje nebezpečí vzniku závislosti. Uvědomte si, že léky potřebují tři až čtyři týdny na to, aby mohly řádně zapůsobit.