Menu
Úvod  › 

Zapomeňte na posilovnu, zhubněte chůzí

Nemusíte nutně chodit funět do posilovny, abyste se zbavili špeků. Ukážeme vám, jak můžete spálit mnohem víc kalorií pouhou chůzí.

Kolik kalorií spálíte pouhou chůzí závisí především na tom, jak rychle jdete, v jakém terénu a kolik vážíte. Čím větší je vaše váha, rychlejší chůze a obtížnější terén, tím více kalorií chůzí spálíte. Pokud například vážíte pětašedesát kilogramů, jdete rychlostí pět a půl kilometrů za hodinu (jde o běžné tempo chůze), spálíte 306 kalorií za hodinu. Když vážíte osmdesát kilogramů, stejným tempem spálíte za hodinu chůze už 366 kalorií. Jestliže vaše hmotnost dosahuje sta kilogramů, při stejné námaze spálíte 504 kalorií.

Tlustší lidé spálí víc kalorií, protože musí vynaložit více energií k tomu, aby vyvinuli pohyb. Zjednodušeně řečeno; vynést do schodů sedmdesát kilogramů stojí mnohem méně námahy, než vynést do stejných schodů sto kilo. Dobrou zprávou pro vás je, že výzkumy potvrzují, že u párů, které hubly společně, dosahovali muži rychlejší výsledků. Pokud s partnerkou ujdete pět kilometrů, vy ponesete pravděpodobně větší zátěž a spálíte víc kalorií než žena. Zbavíte se tak rychleji tukových zásob a případné nadváhy.

Vaše hubnoucí úsilí se také snadno znásobí zvýšením rychlosti, kterou půjdete. Pokud při pětašedesáti kilogramech zvýšíte rychlost chůze na šest kilometrů za hodinu, spálíte 342 kalorií. Při osmdesáti kilogramech a této rychlosti se počet spálených kalorií zvedne na 396 a stokilový člověk při rychlosti šest kilometrů za hodinu spálí už 570 kalorií.

Dalšího zvýšení počtu spálených kalorií dosáhnete překonáváním těžšího terénu, například pokud budete zdolávat kopce, budete chodit po písku, nebo proti větru. Můžete si samozřejmě svou námahu zvýšit tím, že si do batohu přibalíte činky, nebo několik láhví s vodou. Taková varianta pro vás však připadá v úvahu pouze v případě, že nemáte problémy s klouby, protože každý kilogram navíc je přirozeně zatěžuje. Pokud už se pro tuto variantu rozhodnete, snažte se svá závaží rozložit pokud možno rovnoměrně. Například držení závaží při chůzi v rukou, nebo jejich připevnění na nohou (existují i závaží upevnitelná na kotníky) představuje pro klouby příliš velkou zátěž, mnohem víc vám prospěje jejich umístění na zádech (pozor ale na přetížení ramen) nebo kolem pasu.

Další, velmi oblíbenou, možností je Nordic Walking. Chůze je tak ozvláštněna o hole. Tím jednak zvyšujete svou rychlost, ale navíc zapojujete i vrchní část svého těla, která je při běžné chůzi poněkud stranou, počet spálených kalorií se tak ještě víc zvyšuje. I když hole na Nordic Walking koupíte v každém sportovním obchodě, jde o pohyb, který vyžaduje speciální techniku a měli byste jej nejprve absolvovat pod vedením instruktora, abyste si jím spíš neublížili.