Menu
Úvod  › 

Zachraňte si kolena! Hned teď!

Jste mladí a ve formě? To neznamená, že nemůžete trpět artrózou kolen. Co musíte udělat pro to, abyste se nestali součástí artritické epidemie?

Myslíte si, že bolavé artritické klouby jsou problémem, který se může týkat maximálně vašeho otce nebo dědečka? Omyl!Odborníci předpovídají, že v příštích deseti letech bude osteoartritidou v Evropě trpět 6,5 milionů lidí a to včetně lidí mladších pětatřiceti let, kteří žijí aktivním způsobem života.

Polovinu pacientů s artrózou tvoří lidé ve věku 45 až 64 let, uvádí zpráva Amerivan College of Rheumatology. Nicméně značnou část postižených tvoří právě aktivní sportovci, jako jsou fotbalisté, tanečníci, vzpěrači a podobně. Za skutečnost, že artróza postihuje stále mladší osoby stojí především obezita a zranění kolen, tvrdí odborníci. Pokud totiž klouby kolen zatěžujete nadměrnou váhou, tlak na ně se zvyšuje a je mnohem pravděpodobnější, že dojde k jejich poškození. V případě zranění kolene potom stoupá o polovinu pravděpodobnost, že se v koleni v budoucnu rozvine osteoartritida.

Navíc nová studie zveřejněná v Nature Neuroscience ukázala, že riziko artrózy následující po zranění kolene není jen mechanické. Proteiny, které naše tělo za normálních okolností používá k boji proti bakteriím a virům, mohou, velmi zjednodušeně, obrátit náš vlastní imunitní systém proti nám a napadnout zraněné klouby. Právě v tomto stádiu je možné předejít rozvoji artrózy a aplikovat injekci, která zastaví zánět.

Pokud si chcete svá kolena zachránit, v první řadě byste měli zhubnout, upozorňují lékaři. Nadváha zvětšuje riziko artrózy kolen víc než dvakrát, při obezitě se potom riziko násobí dokonce třikrát. Prokázal to výzkum zveřejněný v roce 2010 v magazínu Osteoarthritis Castilage.

Vyhýbejte se zranění. Běh, skákání a rychlá změna směru pohybu typická pro sporty typu fotbal nebo basketbal, vás vystavuje vyššímu riziku artritidy v důsledku zranění šlach a opotřebení kostí. Pokud sportujete, nepodceňujte strečink, rozcvičení se a důkladné zahřátí. To všechno, v kombinaci s vhodným vybavením, snižuje riziko zranění až o šedesát procent. Současně byste se měli věnovat dostatečnému posilování svalů, které poskytují kloubům dostatečnou oporu.

Zastavte zánět. Pokud už bolestí kolen trpíte, je nutné navštívit lékaře, který vám předepíše patřičné léky. V první řadě jde o to, aby se zastavil zánět a nedocházelo k dalšímu poškození kloubu. Kromě protizánětlivých léků vám uleví klidový režim, ledování a stažení kloubu, což zmenší otok. Pokud otok kloubu přetrvává i po několika dnech, je nutná další návštěva lékaře.