Menu
Úvod  ›   › 

Zabiják vaší diety? Víkendy!

Celý týden se trápíte hlady, držíte dietu, ale na vaší postavě to stále není vidět? Možná, že vám to kazí víkendy. Ukázal to nový výzkum.

Počítáte kalorie jako šílená, ale pořád se vám nedaří hubnout? Možná je to pro to, že vám kalorie utíkají mezi prsty. Někdy je jejich extra příděl schovaný ve velikosti porce, jindy je do sebe bezmyšlenkovitě nalijete se sladkým nápojem. Nová studie navíc ukazuje, že počet kalorií, které zkonzumujete nezáleží jen na skladbě vašeho jídelníčku, ale i na tom, který je zrovna den. Podle vědců totiž snaha a ukázněnost řady dietářů končí s pátkem večer a celotýdenní snažení tak v pondělí ráno přijde nazmar.

Odborníci z University of Pittsburgh a Quinnipiac University v Connecticutu zkoumali data shromážděná mezi lety 1998 a 1999, která se týkaly stravovacích návyků šesti set mužů a žen. Každý z respondentů si zaznamenával několik týdnů přesnou skladbu jídelníčku. Vědci potom analyzovali shromážděná data a zjistili, že lidé konzumují mnohem větší jídla o víkendech než v průběhu týdne.

Pokud se snažíte udržet si váhu nebo dokonce zhubnout, víkendové kalorie vám vaše snažení mohou pokazit. Spousta lidí má pocit, že se neustále omezují v jídle, ale přesto se jim nedaří hubnout. Je to proto, že kalorický deficit, kterého se jim podaří dosáhnout v průběhu týdne, zase naberou zpátky o víkendech. Problém je totiž v tom, že o víkendech se ruší zaběhlý řád, na které jsou lidé zvyklí v pracovní dny, což s sebou nese nedostatek sebedisciplíny a porušení zásad zdravého životního stylu.

Pokud chcete, aby vám víkend nenarušoval vaše dietní úsilí, dodržujte následující zásady:

1. Vstávejte stejně jako v týdnu.

Pokuste se o víkendu vstávat ve stejný čas jako v pracovní den. Pokud zachováte rutinu už od rána, budou se vám snáze v průběhu dne dodržovat zásady zdravého životního stylu, na který jste zvyklí v průběhu týdne.

2. Snídejte.

Dopřejte si o víkendu skutečně snídani a nikoli až svačinu. Výzkumy dokázaly, že lidé, kteří pravidelně snídají, jí v průběhu dne zdravěji. Rozhodně si však nedopřávejte bohatší a větší snídani než v týdnu.

3. Předtím a poté.

Pokud chcete zjistit, jestli jsou víkendy skutečně oním zabijákem vaší diety, není nic snazšího, než se zvážit v pátek ráno a poté v pondělí ráno. Čísla nelžou.

4. Veďte si deník.

Jedním z nejlepších způsobů, jak dosáhnout váhového úbytku a udržet si hmotnost, je vedení si deníku, do kterého budete zaznamenávat všechno, co jste snědli. Budete mít také porovnání, kolik a co jste snědli v týdnu a jak jste na tom byli o víkendu.

5. Zapomeňte na alkohol.

Častým víkendovým prohřeškem proti dietě jsou mejdany a další alkoholové příležitosti. S každou skleničkou alkoholu do sebe dostáváte pouze prázdné kalorie.

6. Hýbejte se.

Podle výzkumů většina lidí, kteří se snaží hubnout, a přes týden dodržuje zásady zdravého životního stylu, se o víkendu přestává hýbat. Nepolevujte ve svém sportovním programu ani o víkendu a alespoň jeden z víkendových dnů věnujte hodinu sportování.