Menu
Úvod  › 

Zabiják štíhlé postavy: Váš věk

Před několika lety vám stašilo, když jste týden vynechala večeře a rázem jste měla tři kila dole. Teď se mučíte denně cvičením a váha se vám prakticky nepohne. Zjišťovali jsme, co se děje s vaším metabolismem s přibývajícími léty.

Většina lidí se domnívá, že metabolismus je něco jako rychlost, se kterou naše tělo spaluje kalorie. To je však není přesné. Každé jídlo se, zjednodušeně řečeno, skládá z tuků, proteinů a karbohydrátů. Metavolismus je způsob, kterým buňky, orgány a tkány tyto složky využívají a zpracovávají. Pokud se cítíte jako odsouzenci k věčné bitvě s kaloriemi a naskakujícími kilogramy, do jisté míry máte pravdu. Naše těla jsou totiž vymyšlena jako zásobárna tuku.

Je to velmi výhodné a naši předkové to rozhodně ocenili. Když se jim jednou za čas podařilo ulovit mamuta, následovalo období hodování a přepychu, jenže pak se dlouho lov nedařil, nebo se mamuti přestěhovali, nebo z nějakého důvodu zkrátka trpěli nedostatkem jídla. Jejich tělo muselo vyžít z tukových zásob, které si vytvořili v období hojnosti. Problém je v tom, že v současné době se s žádnými obodbími nedostatku a hladovění nepotýkáme. Naše životy jsou v podstatě přecpány hostinami, po kterých následují další hostiny. Jenže naše těla nejsou na tento přebytek přizpůsobena, což je zdrojem našich depresí nad ciferníkem váhy.

Zpomalený metabolismus

Připadaly vám vždy argumenty o věkem zpomaleném metabolismu jako výmluvy líných lidí? Omyl. Metabolismus se skutečně s postupujícím věkem zpomaluje. Souvisí to s mitochondriemi (ty si můžete představit jako malé továrny uvnitř buňky, které zajišťují přetvoření živin na energii), kterým s postupujícím věkem klesá výkon. K tomu si připočtěte skutečnost, že s věkem ubývá množství svalové hmoty - a každý ví, že svaly spalují víc kalorií než tuková tkáň, takže než ve čtyřiceti spálíte ten kousek dortu, co jste si dali ke kávě, bude to trvat mnohem déle, než když vám bylo dvacet.

Navíc lidé, kteří už nadváhou trpí, spalují tuk mnohem méně efektivně než ostatní. Všechny kalorie, které se okamžitě nespotřebují, se ukládají v podobě tukových zásob jako rezerva na hladomor, který nikdy nepřijde a bludný kruh se uzavírá. Poslední smrtelnou ránu vaší postavě dá snižující se množství pohybu, které je se stárnutím přirozeně spojené.

Jak z toho ven?

I když už vám není -náct, rozhodně to neznamená, že musíte rezignovat na hezkou postavu a smířit se s tím, že váš metabolismus už zkrátka není to, co býval. Stačí aplikovat několik tipů na jeho zrychlení.

Nejúčinnějším z nich je, poněkud nepopulární, cvičení a sportování. I když se vám to může jevit jako otřepané klišé, cvičení skutečně zvyšuje počet mitochondrií a také zvyšuje jejich metabolickou aktivitu. Kromě toho při něm samozřejmě, jako aktuální bonus, spálíte kalorie. Ideální je kombinace kardiovaskulárního cvičení a posilování. Aerobní aktivitou zhubnete a posilováním si zase vytvoříte svaly, které za vás budou spalovat tuk i v klidovém režimu.

Nevyplatí se vám ani přeskakovat jídla. Vynechat jedno z doporučených pěti denních jídel si můžete dovolit ve dvaceti, ale o deset let později už bude představovat podobná praxe pro váš metabolismus obrovský problém. Pokud nebudete dodávat tělu pravidelně živiny, tak aby mezi jídly nemělo hlad, automaticky zareaguje zvýšeným ukládáním tuku, protože si bude myslet, že se blíží období hladu.

Pokud nechcete nechat svůj metabolismus zlenivět, nepodceňujte ani pitný režim. Každý proces, který ve vašem těle probíhá, potřebuje vodu. Pití dostatečného množství vody pomáhá vašemu trávícímu systému a metabolismu, aby mohly správně fungovat. Navíc, pokud jste dehydrovaní, cítíte se apatičtí a bez energie, takže se vám nechce ani sportovat.