10.11.2009 - Životní styl

Jak přežít prolomení ledu

Bruslíte, nebo přecházíte přes zamrzlou ledovou plochu a najednou pod vámi led praskne a vy spadnete do mrazivé vody. Co můžete udělat pro to, abyste přežili?

1. Buďte připraveni. Jakmile ucítíte, že se propadáte pod led, zadržte dech, abyste v okamžiku, kdy se vaše hlava dostane pod vodu, nevdechli vodu. Pokud máte možnost a stihnete to, zkuste zaklonit hlavu, aby se neponořila pod vodu.

2. Zachovejte klid. Tělo zareaguje na ponoření do mrazivé vody šokem, který je charakteristický zrychleným dýcháním, lapáním po dechu, změnami v rychlosti pulsu a vysokým krevním tlakem. Za těchto okolností je velmi snadné zpanikařit, ale to je přesně věc, která hraje proti vám. I v mrazivé vodě máte k dispozici nejméně dvě až pět minut, předtím než ztratíte sílu a koordinaci, abyste se mohli zachránit. Ano, jde o závod s časem, ale je to závod mnohem delší, než si řada lidí myslí. Panika je váš nejhorší nepřítel.

3. Snažte se udržet nad vodou. Jde o základní podmínku přežití. V prvním okamžiku se vám sice hlava nejspíš ponoří pod vodu, ale snažte se okamžitě začít šlapat vodu, abyste se dostali co nejdřív znovu nad hladinu.

4. Kontrolujte svůj dech. Lapání po dechu a hyperventilace jsou spojené s šokem z podchlazení a začínají ve stejné sekundě, kdy se tělo ponoří do vody, a trvají přibližně čtyři minuty. Snažte se dostat svůj dech do normálu co nejrychleji, abyste zbytečně nevydávali energii a minimalizovali riziko srdeční zástavy. Soustřeďte se na zpomalení dechu a snažte se jej prohloubit.

5. Natočte se obličejem k nejsilnější části ledu. Okraje otvoru v ledu bývají také slabé, ale nejsilnější místo je obvykle tam, kde jste stáli těsně předtím, než jste se propadli (už proto, že vás led udržel).

6. Snažte se dostat co nejrychleji z vody. Za pomoci paží a loktů se snažte nadzvednout nad led. Kopejte nohama a zároveň se nadzvedávejte. Držte se ale stále v horizontální poloze, dostat se z vody ve vertikální poloze je mnohem těžší. Lehněte si hrudníkem na led, kopejte nohama, jako byste plavali a současně se posunujte za pomoci paží. Pokud se vám nepodaří dostat se ven z vody po pěti až deseti minutách, je téměř jisté, že už se vám to bez pomoci nepodaří. Vaše tělo začne slábnou, bude nekoordinované a možná začnete také ztrácet vědomí. Nezdávejte to ale, místo toho vymyslete strategii. Mnoho lidí, kteří ztratili v mrazivé vodě vědomí, bylo zachráněno jen proto, že se jim podařilo udržet hlavu nad vodou. Snažte se dostat nad vodu co největší část těla, protože ve vodě ztrácíte teplo mnohem rychleji než na vzduchu. Natáhněte ruce, přitiskněte je na led a držte je na jednom místě. Přimrznou vám tak k ledu a zabrání vašemu sklouznutí do vody, až ztratíte vědomí.
Autor: - Jan Vácha -

 
Diskuse ke článku (počet reakcí: 0)
 
 
Vyhledávání
Nejdiskutovanější

Databáze je prázdná!

Partneři

 
http://www.businessinstitut.cz/ - Prestižní studium MBA - Business Institut
http://www.cambschool.cz/ - MBA studium na Cambridge Business School
http://www.esbm.cz/ - - Moderní online studium MBA a LLM (Praha, Brno, Ostrava)
Poradíme vám, jak získat výhodnou nebankovní půjčku ihned na účet.