Menu
Úvod  › 

Velká hrozba pro vaše zdraví: Sůl

Solíme stále víc, i když to naše zdraví stále více poškozuje. Proč jste na soli závislí a jak z tohoto bludného kruhu ven?

Svět se topí v soli. Útočí na nás ze všech stran a ohrožuje naše zdraví. Věděli jste například, že víc než dvacet procent mužů mezi třiatřiceti a čtyřiačtyřiceti lety trpí vysokým krevním tlakem? A právě pod hypertenzí může být podepsána nadměrná konzumace soli. Problém je v tom, že soli se vyhýbá jen velmi těžko. Pro to, abyste snížili její spotřebu, musíte vynechat co největší množství polotovarů a jídel připravovaných v restauraci, a to při dnešním životním stylu není úplně jednoduché.

Navíc sůl není úplně klasickým nepřítelem. Útočí nenápadně a pozvolna, takže si jejího zhoubného vlivu nemusíte zpočátku vůbec všimnout.

Mohu žít bez soli?

V žádném případě. Sůl je pro život nezbytná. Náš organismus i buňky ji potřebují k tomu, aby mohly správně fungovat. Odborníci uvádí, že je potřeba zkonzumovat minimálně 3,8 gramů soli denně. Je to hlavně hlavně kvůli sodíku, který zajišťuje fungování svalů a hydrataci; to je také důvod, proč se po sportovních výkonech pijí drinky obsahující sodík. Sodík je z těla neustále vylučován potem a močí a pokud není doplňován, může váš krevní tlak poklesnout až na nebezpečnou úroveň. To je také důvod, proč může být nebezpečná příliš velká konzumace vody; hladina sodíku se tak nebezpečně sníží.

Kolik soli je akorát?

Pokud máte vysoký krevní tlak, váš lékař vám to nejspíš doporučí. Logika je v tomto případě jednoduchá: sodík způsobí, že na sebe krev naváže více vody, tudíž vaše srdce musí pracovat intenzivněji a váš tlak tak roste. Jestliže jste zdraví, odborníci doporučují, aby lidé starší čtrnácti let nekonzumovali denně víc než 2 300 miligramů sodíku, což obnáší zhruba jednu čajovou lžičku soli denně. Někteří lékaři se však přiklánějí spíše k polovičnímu množství. Problém je v tom, že průměrný člověk zkonzumuje kolem 3 400 miligramů sodíku denně.

Přitom například studie publikovaná v Journal of Hypertension zjistila, že lidem, kteří snížili svou konzumaci sodíku denně o tisíc miligramů, poklesl významně krevní tlak a snížilo se riziko rozvoje diabetu.

Jak se dá snížit množství soli při vaření?

Nemějte strach. Tím, že si osolíte vodu, ve které vaříte těstoviny, už svůj infarkt neuspíšíte. Kolem 77 procent sodíku, který zkonzumuje průměrný člověk, pochází z polotovarů a jídel z restaurace. Jen pouhých dvanáct procent pochází z přírodních potravin a pět procent potom z jídel uvařených doma.

Nemá tedy smysl zakazovat používání soli při domácím vaření, ale spíše byste se měli snažit nahradit polotovary a restaurační jídla přírodními potravinami a domácím jídlem. Nadměrná potřeba soli je pouhý zvyk, na který rychle rezignujete, protože velké množství soli organismus k přežití nepotřebuje a nebude jej tedy vyžadovat.

Proč se do polotovarů přidává takové množství soli?

Sůl dělá jídlo chutnějším a lidé si na nadměrně slaná jídla zvykli, tudíž je vyžadují. Pokud výrobce sníží množství soli, poklesne většinou prodej výrobku, což je samozřejmě vysoce nežádoucí efekt. Navíc sůl slouží jako konzervant, takže je její využívání pro výrobce výhodné.