Menu
Úvod  › 

Váha v těhotenství: Kolik je normální přibrat?

Připadáte si jako kombajn a přes břicho si nevidíte. Je to normální, nebo už jste přibrala přes míru? A jaký je vlastně normální váhový přírůstek v těhotenství?

V každém chytrém článku se dočtete, že v těhotenství je potřeba dodržovat vyvážený jídelníček, aby vaše dítě dostávalo všechny živiny, které potřebuje. Kolik kalorií navíc byste však měla v těhotenství konzumovat a je skutečně pravda, že byste měla jíst za dva? A kolik byste vlastně v těhotenství měla přibrat, abyste po porodu neměla problémy se shazováním přebytečných kilogramů?

Průměrná těhotná ženy potřebuje pouhých tři sta kalorií za den navíc. To znamená, že žena s průměrnou váhou by měla v průběhu těhotenství přibrat od dvanácti do sedmnácti kilogramů. Žena, která se před otěhotněním potýkala s podváhou, by během těhotenství měla přibrat čtrnáct až dvacet kilogramů a naopak u ženy s nadváhou by váhový přírůstek během těhotenství neměl přesáhnout čtrnáct kilogramů.

Obecně řečeno byste měla přibrat přibližně jeden až dva kilogramy v prvních třech měsících těhotenství a půl kilogramu za týden po zbytek vašeho těhotenství. Pokud čekáte dvojčata, váhový přírůstek by měl činit sedmnáct až dvaadvacet kilogramů za celé těhotenství.

Váhový účet těhotenství:

Dítě: 3,5 kila

Placenta: 1 - 1,5 kila

Plodová voda: 1 - 1,5 kila

Zvětšená prsa: 1 - 1,5 kila

Zvětšený objem krve: 2 kila

Tukové zásoby pro porod a kojení: 2,5 - 4,5 kila

Zvětšená děloha: 1 - 2,5 kila

Celkový váhový přírůstek: 12 - 17 kila

Dieta v těhotenství?

Ženám, které se před otěhotněním potýkaly s nadváhou, může lékař doporučit, aby se pokusily zhubnout. Případné hubnutí v těhotenství však musí vždy probíhat pod lékařským dohledem. Nicméně v naprosté většině případů není hubnutí v průběhu těhotenství vhodné.

Pokud potřebujete svůj váhový přírůstek v těhotenství korigovvat, měla byste jíst pět menších porcí jídla denně. Po ruce mějte vždy lehkou a zdravou svačinku pro případ náhlého hladu, jako jsou oříšky, rozinky, sýr, sušené ovoce, nebo jogurt. Zásobte se dostatečným množstvím ovoce a zeleniny.

Snažte se vyhýbat jídlům z rychlého občerstvení, stejně tak jsou pro vás zcela nevhodné takzvané rychlé cukry, jako jsou sladkosti, bílé pečivo a další potraviny, které vám pouze rychle zvýší hladinu krevního cukru, nicméně vás nijak nezasytí. Snažte se také vyhýbat plnotučným a smetanovým mléčným výrobkům. Vzhledem k tomu, že potřebujete nejméně čtyři porce mléčných výrobků za den, smetanové tučné potraviny zvednou váš kalorický příjem značným způsobem.