Menu
Úvod  › 

Únava v těhotenství: Jak s ní bojovat

Jste těhotná? Potom se nedivte, že jste neustále unavená a máte problémy s běžným fungováním. Inspirujte se, jak proti těhotenské únavě bojovat.

Únava je stav, se kterým se v těhotenství potýká prakticky každá žena. Období, kdy uvnitř vašeho těla po devět měsíců roste nový život, vyžaduje spoustu energie a klade na vaše tělo mimořádné nároky. To je právě důvod, proč se cítíte neustále vyčerpaná. Měla byste vědět, že únava v těhotenství je absolutně normální, nicméně stav, kdy nejste schopna myslet na nic jiného než na to, že byste se s chutí svalila zpátky do postele, je náročný a obtěžující. Zkuste se tedy inspirovat několika tipy, jak můžete s těhotenskou únavou účinně bojovat:

Vhodný jídelníček

Jak už bylo řečeno, nejste v tom sama a únava v těhotenství je zcela normálním jevem, kterým se není potřeba znepokojovat. Úroveň vaší únavy se navíc bude v různých fázích těhotenství měnit. Nejintenzivnější bude velmi pravděpodobně v prvních dvanácti týdnech těhotenství, kdy se vaše tělo musí vyrovnat s velkými hormonálními změnami. Ve druhém trimestru obvykle únava poněkud polevuje a vrací se zpátky ve třetím trimestru, kdy už je dítě těžké a jeho "nošení" mnohem náročnější.

Naprosto zásadní vliv na to, jak se cítíte uvnitř má to, co svému tělu podáváte zvenčí. Svou energii čerpá tělo především z živin, které mu servírujete a nevhodné složení jídelníčku jen otupující únavu prohloubí. Zejména v těhotenství byste proto měla dbát na to, abyste svému tělu dodávala dostatek potravin, které obsahují železo, jako je například listová zelenina, červené maso, vejce, ryby a luštěniny. Důležité jsou také potraviny s vysokým obsahem vlákniny, ke kterým patří cereálie, jablka a tmavé pečivo. Velmi důležitý je pitný režim a zásobování organismu dostatkem tekutin. Zásobujte své tělo dostatkem bílkovin, které najdete v mase, rybách a vejcích. Místo rychlých cukrů, které jsou obsaženy v cukrovinkách, se raději soustřeďte na sacharidy, které se uvolňují pomalu, a najdete je například v těstovinách nebo rýži.

Nerezignujte na cvičení

Je jasné, že když jste unavená, poslední věcí, na kterou máte náladu, je cvičení. Pokud se však dokážete překonat, rozhodně nebudete litovat. Pokud jste však před otěhotněním necvičila, nezačínejte v těhotenství s nevyzkoušeným sportem a raději vsaďte na mírné cvičení a posilování, které vám dodá energii a pomůže vám účinně bojovat s únavou. Rozhodně se nepřetěžujte u výkonově orientovaných sportů, ale ideální pro vás bude například rychlá chůze, jóga, plavání, nebo pilates.

Naučte se zvolnit

V těhotenství jsou velmi časté problémy se spánkem, nicméně právě spánek a relaxace jsou klíčové pro dostatečný odpočinek. Před spaním byste se měla vždy snažit zvolnit a uklidnit své tělo i mysl, minimalizujete tak problémy s usínáním. Snažte se vytvořit si před spaním určité rituály (například si dopřát teplou sprchu nebo vlažnou vanu) a ty dodržovat každý večer. Vaše tělo tak bude vědět, že nadchází čas spánku a bude se vám lépe usínat. Vašemu předspánkovému uvolnění napomůže například i poslech relaxační hudby. Spánku byste se v průběhu těhotenství neměla bránit ani v průběhu dne. Pokud máte možnost zdřímnout si alespoň půl hodiny, budete se cítit mnohem svěžejší.

Spánek v těhotenství je mnohem obtížnější kvůli častým návštěvám toalety, těhotenským křečím a vůbec všeobecnému pocitu nepohodlí. Snažte se proto přijít na to, ve které pozici své těhotné břicho cítíte nejméně a vezměte si na pomoc i polštáře, kterými si podložíte břicho nebo nohy a ulevíte si tak od křečí.