Menu
Úvod  › 

Triky supermarketů: Jak vás nutí nakupovat

Jdete jen pro rohlíky a vrátíte se s plným vozíkem věcí, které v podstatě vůbec nepotřebujete. Odhalili jsme triky, kterými nás supermarkety nutí ke zbytečným nákupům.

Supermarkety a obchodní centra jsou svět sám pro sebe. Jakmile do nich vkročíte, jste okamžitě zahlceni barvami, zvuky, vůněmi i předměty, které vás lákají, abyste se jich dotkli. I když si to většina lidí neuvědomuje, jde o velmi dobře promyšlené marketingové tahy, jejichž jediným cílem je přimět vás k tomu, abyste si nakoupili co nejvíc předmětů a utratili co největší částku. Znáte triky a fígle prodejců?

Manipulace smysly

Pravděpodobně vás příliš nepřekvapí, že dominantním smyslem, který se uplatňuje při nákupech, je zrak. Co si ale pravděpodobně neuvědomujete, je množství zrakových pondětů, které vás v supermarketech a obchodních centrech obklopují a podvědomě vás přesvědčují, abyste nakoupili víc, než máte v úmyslu. Jde o velmi nenápadné detaily, které vnímáme na podvědomé úrovni. Velký vliv na nákupní náladu zákazníků mají například barvy. Každá barva evokuje určitý pocit a prodejci dokáží této skutečnosti patřičně využít. Ať už jde o barvu jednotlivého produktu, nebo o vystavenou skupinu zboží, barvy mají zkrátka na lidské podvědomí obrovský vliv. Například červená barva je téměř vždy spojovaná se slevami a výhodnými nabídkami, která podněcuje nakupující k akci. Modrá barva je zase barvou serióznosti a důvěryhodnosti. Černá je pro změnu vnímána jako barva, která je spojena s vysokou cenou a luxusem.

Ale prodejci samozřejmě nevyužívají k podpoření svého prodeje pouze řeči barev. Odborníci na prodej si dokáží pohrát s vaším nevědomím a dostat vás i do zákoutí obchodu, kam byste sami od sebe nezabloudili. Například základní potraviny, jako je pečivo, mléko, mouka a podobně jsou často umístěny na zcela opačném konci obchodu, takže pokud si je chcete koupit, musíte projet s vozíkem kolem dalších regálů nacpaných zbožím, o které jste původně neměli zájem, a musíte odolat jeho lákadlům. Zcela ideální je, když alespoň na několik minut ztratíte mezi regály orientaci a chvíli bloudíte, výrazně tak stoupá šance, že vám padne do očí něco, o čem jste původně ani neuvažovali.

Obchodníci také uspořádají obchody tak, abyste byli nuceni projít toho co nejvíc a klidně se i několikrát vrátit, nebo se pohybovat v kruhu, abyste viděli mnohem víc, než jste původně měli v úmyslu.

Vytváření souvislostí

Výborně funguje značkový image. Pokud vám někdo předloží obrázek, jak byste měli bydlet, žít, co jíst a jak se oblékat, pokud chcete náležet k určitému životnímu stylu, zvyšuje se tendence, že nakoupíte mnohem víc, než jste kdy chtěli. To je také důvod, proč například v IKEA najdete zařízené celé pokoje. Přišli jste sem koupit stolní lampu, jenže najednou vám je jasné, že bez té úchvatné pohovky lampa nikdy pořádně nevynikne. Obchodní dům vám zkrátka naservíroval celé schéma a vy jste po něm s vděčností skočili. Na stejném principu například fungují i outfity na figurínách ve výloze obchodů. Zkrátka vám obchod nabídne hotové schéma, které s radostí přijmete a okopírujete.

Nabídky typu 2+1 zdarma a podobně mají mezi zákazníky velký úspěch. Možná si už ale neuvědomíte, že si s párem bot koupíte za poloviční cenu džíny, které jste vůbec neměli v úmyslu kupovat a vlastně je ani nepotřebujete.

Pokud vás prodejce navíc donutí, abyste si na určité zboží sáhli, má téměř vyhráno, protože je dokázáno, že zboží, na které si sáhne, mnohem pravděpodobněji také koupíte. Proto také například není v obchodech s oděvy žádoucí, aby bylo oblečení vyskládáno v úhledných komíncích, protože zákazníci mají potom podvědomý strach sahat na ně, rozkládat je a zkoušet, protože nechtějí udělat "nepořádek." Hromádka džínů, na které je jeden či dva kousky složeny jen ledabyle působí na zákazníky mnohem lépe.