Menu
Úvod  › 

Triky pro bílé a zdravé zuby

Pořiďte si sexy úsměv jako z reklamy na zubní pastu. Zářivé a zdravé zuby nejsou záležitostí drahých přípravků, vyzkoušejte následující tipy, které vaše zuby ochrání a vylepší.

Zářivý úsměv s bílými zuby není jen nástrojem, kterým můžete okouzlovat muže, ale představuje i indikátor dobrého zdraví. Zdravé zuby si podvědomě spojujeme s mládím a zdravím už proto, že spolu s věkem se zuby kazí a vypadávají. Navíc už existuje celá řada studií, které dokazují souvislost zkažených zubů například s onemocněním srdce, předčasným porodem či erektivními dysfunkcemi. Podle lékařských statistik sedmnáct procent dospělých nikdy nepoužilo zubní nit. Čtvrtina dospělých ve věku mezi pětatřiceti a šedesáti lety má neléčený zubní kaz. Následující tipy vám pomohou udržet vaše zuby zdravé a krásné:

1. Omezte cukry.

I když si to možná neuvědomujete, vysoký obsah sacharidů se nachází i v potravinách, které nemají typicky sladkou chuť. Pro vaše zuby je škodlivý pytlík chipsů stejně jako čokoláda. Je to proto, že všechny sacharidy se rozkládají na jednoduché cukry, které zase poskytují potravu bakteriím, které žijí v ústech v zubním plaku. Ty jsou potom příčinou onemocnění dásní a zubního kazu. Potraviny bohaté na sacharidy, jako je například pečivo nebo sušenky, mají navíc tendenci ulpívat mezi zuby nebo pod dásněmi a v těchto místech se potom hromadí bakterie.

2. Nečistěte si zuby po pití.

Bezprostředně po konzumaci colových limonád nebo jiných kyselých nápojů byste si neměli čistit zuby. Kyselina obsažená v nápoji v kombinaci s odíráním při čistění kartáčkem může poškodit vaší zubní sklovinu. Buď tento typ nápojů zcela vynechte, nebo si po jejich konzumaci dejte jen žvýkačku.

3. Zásobte se vitamínem C.

Zjednodušeně řečeno funguje vitamín C jako cement, který drží buňky pohromadě. Kromě jiného je právě tento vitamín mimořádně důležitý pro zdraví vašich dásní. Lidé, které konzumují méně než 60mg vitamínu C za den (2 deci pomerančového džusu obsahují víc než 80 mg) mají o 25% větší pravděpodobnost, že budou trpět onemocněním dásní než ti, kteří konzumují 180 mg vitamínu C denně.

4. Dejte si čaj.

Černý a zelený čaj obsahují polyfenoly, které zabraňují plaku, aby se usazoval na zubech a pomáhají tak redukovat riziko rozvoje zubního kazu a onemocnění dásní. Čaj je také vynikajícím prostředkem pro redukování špatného dechu, protože zabraňuje množení bakterií, které způsobují zápach.

5. Vynechte limonády.

Většina limonád, colových nápojů a džusů obsahuje kyseliny (většinou fosforečnou a citronovou), které mohou poškodit zubní sklovinu - i když jsou dietní nebo bez cukru. Čím více jich vypijete, tím víc svým zubům uškodíte.

6. Zvyšte konzumaci vápníku.

Stejně tak jako silné kosti potřebují minerály, musíte si chránit i své zuby. Lidé, kteří konzumují minimálně 800 mg vápníku denně mají mnohem menší riziko, že se u nich rozvinou nemoci dásní. 99% vápníku ve vašem těle se totiž nachází v kostech nebo zubech.

7. Chraňte se při plavání.

Možná budete překvapeni, ale dentisté varují před tím, že chlorovaná voda v bazénu může zničit vaší zubní sklovinu. Pokud patříte mezi náruživé plavce, přibalte si ke svému ručníku i zubní pastu a kartáček. Po plavání si vždy důsledně vyčistěte zuby.