Menu
Úvod  › 

Tipy proti podzimní únavě

S podzimem přichází deprese i všudypřítomná únava. Pokud také bojujete celý den s nutkáním praštit sebou do postele a vaše pracovní výkonnost je hluboko pod bodem mrazu, budou se vám hodit tipy na doplnění energie.

Jste unavení, letargičtí, bez energie, ospalí a nemůžete se "rozhoupat" k jakékoli aktivitě. Únava může být doprovodným příznakem úzkosti, stresu, či deprese. Stejně tak ale může být symptomem tělesného onemocnění, nebo může doprovázet určitě roční období (podzim je z tohoto hlediska typický, protože dochází k náhlému úbytku slunečního světla). Pokud však chcete nad nekonečnou únavou zvítězit, musíte nejprve začít dodržovat nový životní styl, který dovolí vašemu tělu nabrat nové síly. Únava je totiž normální a varovnou reakcí na fyzické vyčerpání, nevhodné stravovací návyky, stres, či nedostatek spánku. Teprve poté, co tyto nedostatky odstraníte a vaše vyčerpanost bude dále trvat, měli byste vyhledat lékařskou pomoc a začít pátrat po možných tělesných příčinách, respektive onemocněních:

Tipy proti únavě

- Dbejte na pitný režim, protože dehydrované tělo funguje mnohem méně efektivně a jeho tělesné funkce jsou pomalejší.

- Opatrně s kofeinem: Jeden nebo dva nápoje s obsahem kofeinu (káva, čaj, nebo cola) za den vás povzbudí a dodají vám pocit mentální bdělosti. Nicméně intenzivní konzumenti kofeinu (šest a více kofeinových nápojů denně) se potýkají s opačným problémem, kterým jsou pocity úzkosti, podrážděnost a snížená výkonnost.

- Snídejte. Jídlo po ránu nakopne vás metabolismus a dodá organismu energii na celý den. Přísun sacharidů ocení během rána zejména váš mozek, proto byste měli zahrnout do svého snídaňového jídelníčku celerálie.

- Nevynechávejte jídla. Pokud budete v průběhu dne přeskakovat jídla, dojde ve vaší krvi k dramatickému poklesu hladiny cukru a budete se cítit unaveni. Snažte se jíst pravidelně a dodržovat mezi jídly stejně dlouhý rozestup.

- Dodržujte zdravý jídelníček. Váš jídelníček by měl obsahovat velké množství ovoce, zeleniny, cereálií a nízkotučných mléčných výrobků. Omezte množství tuku, cukrů i soli.

- Nepřejídejte se. Příliš velké porce odčerpávají vaši energii. Místo toho, abyste si dali tři velké porce za den, raději si vychutnejte šest menších a budete se cítit mnohem lépe.

- Dbejte na dostatečnou délku spánku. Dospělí lidé potřebují kolem osmi hodin spánku za noc. Dodržujte tuto dobu.

- Naučte se uvolnit. Častou příčinou nespavosti je neschopnost se uvolnit a odstřihnout se od problémů. Naučte se, jak vyčistit hlavu, na nic nemyslet a nezabývat se problémy.

- Neberte prášky na spaní. Prášky na spaní nejsou dlouhodobým řešením, protože neřeší příčinu nespavosti. Naučte se se svou nespavostí bojovat jinak.

- Nekuřte. Skutečnost, že cigarety představují ohrožení pro vaše zdraví, bezpochyby víte, ale možná jste netušili, že kouření zvyšuje i únavovost. Tělo totiž musí vynakládat mnohem víc energie k odbourání škodlivin, které k němu prostřednictvím cigarety dopravíte.

- Zvyšte svou tělesnou aktivitu. Pohyb vás nabije energií, zatímco sedavý způsob života je častou příčinou dlouhotrvající únavy. Začněte se pravidelně věnovat nějakému sportu, který vám nejen dodá energii, ale zlepší i váš spánek.