Menu
Úvod  ›   › 

Tipy proti bolestem zad

Vypadá to jako epidemie. Sedavý způsob života, nedostatek pohybu a špatné návyky. Bolestmi zad trpí stále víc lidí. Co je příčinou těch vašich a co s nimi můžete dělat?

Uvádí se, že téměř polovina dospělé populace Evropy se čas od času potýká s bolestmi zad. Bolest zad může nabývat různé intenzity, od nepříjemného pobolívání k prudkým záchvatům bolesti, které vás zcela vyřadí z normálního života.

Co je příčinou?

Naše páteř je složená z třiatřiceti malých obratlů, které jsou od sebe odděleny meziobratlovými ploténkami. Konstrukci páteře podporují svaly a vazy, díky kterým můžeme chodit, běhat, skákat a vůbec se svobodně hýbat.

Pokud dojde k poškození páteře nebo obecně zad, většinou se jedná o jejich dolní část, která je k nejrůznějším zraněním a bolesti nejnáchylnější. Bolest dolní části zad je charakterizována celou řadou symptomů, které zahrnují bolest, svalovou tenzi, křeče, nebo ztuhlost. I v případě, že příčinou těchto obtíží je dolní část zad, pociťovat je můžete prakticky v kterémkoli místě od lopatek až po nohy.

Podle statistik méně než jeden z deseti lidí, kteří trpí bolestí zad, trpí závažnějším onemocněním a méně než jeden ze sta potřebuje operaci. Skutečným postrachem většiny lidí je vyhřeznutá ploténka, kdy je jeden disk jakoby vysunutý ze svého lůžka mezi obratli a tlačí na míchu. V takovém případě jsou často postižené i nervy probíhají do nohou, ale i střev nebo močového měchýře, uvádí magazín Health.

Jak dlouho to trvá?

Většina případů bolesti zad je bez komplikací a trvá jen několik dní, ale v některých případech může bolest obtěžovat i několik týdnů. U většiny lidí dochází k zlepšení spontánně bez toho, aby museli vyhledat speciální pomoc. Odborníci většinou bolest zad rozlišují na akutní (trvá méně než šest týdnů), subakutní (trvá od šesti do dvanácti týdnů) nebo chronickou (trvá víc než dvanáct týdnů).

Nejčastějším typem bolesti zad, která postihuje lidi mezi dvaceti a pětapadesáti lety je bolest lokalizovaná v dolní části zad, kostrči a hýždích. Oproti tomu bolest zad, která má původ v nervovém systému se často šíří až dolů do nohou.

V naprosté většině případů není potřeba u klasické bolesti zad žádného lékařského zákroku. Lidé například často očekávají, že je lékař pošle na rentgen, ale snímek je potřeba jen ve zcela výjimečných případech.

Co pomáhá?

Zůstaňte aktivní: I když se vám možná nejvíc ze všeho chce zůstat v posteli a hýbat se co nejméně, odborníci se shodují, že v případě bolesti zad ležení příliš nepomáhá a je mnohem lepší, pokud člověk zůstane aktivní. Je samozřejmě nutné přizpůsobit denní režim vašemu aktuálnímu stavu, ale výzkumy jasně ukazují, že rekonvalescence lidí, kteří i přes bolest zůstali aktivní, je mnohem rychlejší než těch, kteří vsadili na pobyt v posteli.

Při bolesti a svalové křeči vám mohou pomoci i léky. Úlevu vám přinesou protizánětlivé přípravky jako je ibuprofen, nebo léky s obsahem paracetamolu. Pokud nezaberou, lékař vám může předepsat jiné léky tlumící bolest nebo svalové relaxanty. Úměrně s tím, jak bude bolest ustupovat, zvyšujte svou aktivitu. Zkuste se začít co nejdříve hýbat, protože čím déle budou svaly v nečinnosti, tím delší bude návrat k běžnému režimu.

Kladný vliv cvičení dokázali odborníci především u chronické bolesti zad, kdy pohyb urychluje návrat k normálním aktivitám. Na druhou stranu v případě akutní bolesti zad pomáhá cvičení mnohem méně.

Užitečné tipy proti bolesti zad:

- Investujte do kvalitní postele s dobrým roštem a matrací.

- Co nejvíc se hýbejte a sportujte.

- Pokud musíte celý den sedět, zařazujte každou hodinu přestávky, během nichž se protáhnete, nebo alespoň projdete.

- Příliš měkký sedací nábytek představuje pro vaši páteř pohromu.

- Zejména pokud víte, že máte problémy s bolestí zad, co nejčastěji plavte a choďte na procházky.