Menu
Úvod  › 

Tipy pro zoufalé rodiče: Jak získat víc spánku

Všichni rodiče moc dobře ví, že tím nejhorším v prvních měsících po narození dítěte je akutní nedostatek spánku. Následující tipy vám pomohou přežít největší spánkovou krizi.

Je to známý fakt, že tím nejnáročnějším, s čím se musí rodiče v prvních měsících po porodu vyrovnat, je fatální nedostatek spánku. Kojenci mají svůj denní režim velmi chaotický a obvykle poměrně nezávislý na denní či noční hodině. Výsledkem toho je, že jste několik měsíců po narození dítěte nejunavenější, co jste kdy byli. Usínáte vestoje, vaše kruhy pod očima připomínají pandu a nejste schopni jakéhokoli složitějšího myšlenkového pochodu. Vaše okolí hýří "moudrými" radami typu: spěte, kdy usne dítě. Jaksi ale zapomíná dodat, kdo se postará o domácnost, nebo kdo bude vydělávat, když vy budete přes den spát. Inspirujte se proto realistickými tipy, ověřenými rodičovskou praxí, které vám pomohou přežít nejkrizovější období:

Střídejte se v krmení

Ať už je váš potomek kojený, nebo krmený z lahve, pravděpodobně se bude v noci probouzet každou druhou, či třetí hodinu s hladovým pláčem. Pokud se prostřídáte v krmení (u kojených dětí otcové ohřejí odstříkané mléko), získáte tak minimálně čtyři hodiny spánku vcelku, a to se počítá.

Požehnaná kolébka

Pokud se vaše dítě nebudí hlady, ale potřebuje několikrát za noc ukolébat, rozhodně se vám vyplatí pořídit si klasickou kolébku. Tu postavíte vedle své postele a ze strany na ní přivážete provázek, který povede do vaší postele. Budete tak v případě potřeby moci kolébat dítě v polospánku, aniž byste museli vstát.

Řízené krmení

Nejčastěji se děti uprostřed noci budí kvůli hladu. Někdy tomu můžete předejít, když mu dáte najíst (respektive napít mléka) těsně předtím, než jdete spát vy. Když dáte dítěti napít uprostřed noci, obvykle se neprobudí (anebo vzápětí znovu usne) a vy získáte pár hodin spánku navíc.

Střídejte se

V rámci přežití se na několik měsíců rozdělte, přičemž s dítětem v místnosti bude jeden z vás a druhý bude spát ve vedlejším pokoji. Další noc se vyměňte. Není to příliš romantické, ale je to jediný způsob, jak nebýt ráno zničení oba.

Vlastní pokoj

Ačkoli se vám to může jevit jako kruté a bezcitné, zkuste po pár měsících přemístit dítě do vedlejšího pokoje. Paradoxně tak můžete prospět spánku všech zúčastněných, protože při spaní ve společné místnosti se rušíte navzájem.

Hlídání na směny

Rozdělte si noc na směny. Domluvte se například, že manželka bude k dítěti vstávat od půl jedenácté do půl třetí, zatímco vy budete řešit cokoli, co se stane od půl třetí do šesti. Získáte tak pár hodin nepřetržitého spánku, který vaše tělo skutečně ocení.

Brzo do postele

Pokud to jen trochu jde, pokuste se alespoň pár dní v týdnu jít do postele ve stejnou dobu jako váš potomek. Není to jednoduché, protože na vás budou ze všech stran dotírat nedodělané resty, ale nedejte se zviklat a alespoň dvakrát či třikrát do týdne to pro své tělo udělejte.