Menu
Úvod  › 

Tipy pro běžkyně, jak si zachránit život

Běháte sama? Na opuštěných místech? Potom se můžete stát snadnou kořistí přepadení. Při běhu proto pamatujte na následující pravidla, která vám mohou zachránit život.

"Chodila jsem běhat na polní cesty za město. Vyhovoval mi ten terén i klid, který tam byl. Jednou se na mě však pověsilo auto se dvěma muži. Nejprve mě sledovali na malé asfaltové cestě a pak se za mnou pustili i na polní cestičky. Měla jsem příšerný strach a nevěděla jsem, co mám dělat, protože jsem se bála, že když se pustím do terénu, vyběhnou za mnou a bůhví, co se pak stane. Naštěstí jsem po chvíli narazila na zemědělce, kteří něco dělali na poli, a poprosila je o pomoc. Na opuštěná místa už bych nikdy běhat nešla," tvrdí šestadvacetiletá Iveta.

Osamělé běžkyně jsou snadným cílem napadení. Možná i vy máte nějakou špatnou zkušenost, nebo máte štěstí a zatím se vám vyhýbala. Každopádně byste se při běhu vždy měla řídit následujícími pravidly, protože právě ona vám mohou zachránit život:

Běhejte s pepřovým sprejem a píšťalkou

Pepřové spreje se vyrábí i v kapesním balení a v kapse běžecké bundy jej snadno unesete. Na druhou stranu se odborníci shodují, že vytáhnout sprej a dobře ho namířit vyžaduje poměrně značnou duchapřítomnost a koncentraci, což může být ve stresové situace celkem problém. Proto doporučují pověsit si na krk ještě obyčejnou dětskou píšťalku. V případě ohrožení na ní silně zapískáte a dosáhnete hned dvojího efektu. Jednak si jí můžete přivolat pomoc a jednak se útočník lekne nezvyklého zvuku a nejspíš získá dojem, že jste s někým (třeba s policií) domluvená na signálu a fungujete jako volavka. Máte tak velkou šanci, že jej zaženete na útěk.

Nepouštějte si hudbu

Běhání s hudbou je prima. Vaše sluchátka si nikdy nestěžují, že běžíte moc rychle, nebo mot pomalu, povzbuzují vás, motivují, udávají rytmus. Na druhou stranu je však běhání se sluchátky tím, co vás může ve finále stát život. Nikdy si nepouštějte hudbu tak nahlas, aby přehlušila okolní zvuky a vy jste kvůli ní netušili, co se kolem vás děje. A úplně vynechte poslouchání hudby v situacích, kdy běháte za snížené viditelnosti (v noci, za šera, v mlze, dešti...). Uvědomte si, že v těchto okamžicích se nemůžete spolehnout na své oči, tím víc potřebujete spoléhat na své uši. Sluchátka také nechte v kapse, pokud běháte na ulicích, nebo na cyklostezce.

Opatrně s nočním během

Noční běhání patří k velmi oblíbeným záležitostem. Nemusíte se o trasu dělit se zástupy dalších běžců, máte klid a také je to doba, kdy nikam nespěcháte a máte na všechno čas. Na druhou stranu s sebou noční běh nese spoustu rizik a specifických situací. Nezapomínejte na čelovku a jasné oblečení, které minimalizují srážku s autem, nebo například koly. Běhejte pouze tam, kde to dobře znáte a kde znáte i terén, po kterém poběžíte, abyste si nemykli nohu na potenciálních nerovnostech. A hlavně se držte v dosahu lidských obydlí, ke kterým se budete moci v případě nebezpečí obrátit o pomoc. Večer také nikdy nevybíhejte bez mobilního telefonu a vždy někomu řekněte, kam jdete běhat a za jak dlouho se přibližně vrátíte.

Měňte své návyky.

Pokud běháte několikrát týdně, měňte své běžecké návyky. Střídejte trasy, neběhejte ve stejnou dobu. Jestliže budete běhat stále v plus mínus stejnou dobu na stejných místech, stane se z vás velmi snadná oběť.!