Menu
Úvod  › 

Tipy, které vám uleví při ranní nevolnosti

Je to prokletí téměř všech těhotných žen. Je vám tak špatně, že táno trávíte v těsném objetí se záchodovou mísou a na jídlo nemůžete ani pomyslet. Musíte se trápit rannní nevolností, nebo existuje způsob, jak ji zvládnout?

Podle lékařských statistik trpí v prvním trimestru těhotenství ranní nevolností sedmdesát procent žen a celá polovina z nich ještě k tomu zvrací. Po prvním trimestru se nevolnost zlepší u padesáti procent z nich. Ranní těhotenská nevolnost má mnoho podob a může přecházet od pouhého pocitu těžkého žaludku a nechuti k jídlu, až po několikanásobné zvracení během jednoho dne. Většinou se nevolnost objevuje kolem šestého týdne těhotenství, ale může nastoupit i později.

Na vzniku ranní nevolnosti se podílí celá řada faktorů; především je to extrémní nárůst hCG hormonu, k němuž v těhotenství dochází. Souvislost mezi ranní nevolností a nárůstem hCG povrzuje i skutečnost, že u žen, která čekají dvojčata, je vyplavováno mnohem větší množství hCG a jejich ranní nevolnost je také obvykle intenzivnější. Kromě toho se v těhotenství zintenzivňuje citlivost čichu, čímž vzrůstá počet podnětů, které vám mohou podráždit žaludek (příliš intenzivní, nebo přímo nepříjemné aroma). Těhotné ženy mají také citlivější žaludek, což je způsobeno nárůstem bakterií Helicobacter pylori, který je pro těhotenství typický.

Pro většinu žen jsou ranní nevolnosti pouze obtěžující a nepříjemnou skutečností, ale pokud se k nim připojí ještě zvracení, může dojít k velmi závažným komplikacím, jako je například riziko dehydratace.

Jak ji zvládnout

Ohledně ranní nevolnosti existuje celá řada doporučení, která by ji měla zmírňovat. Jejich účinnost je samozřejmě individuální, nicméně rozhodně byste si měla udělat něco jako krabičku poslední záchrany, která vám často může pomoci ve velmi nepříjemných situacích. Měla byste do ní uložit plastový sáček (například v autobuse plném lidí může být k nedocenění), cucací mentolové bonbóny, vlhčené ubrousky k otření obličeje a malou lahvičku vody.

Snažte se co nejvíc odpočívat a dopřát si co nejvíc spánku. Ranní nevolnost zhoršuje únava a nevyspání. Vyhýbejte se dráždivým vůním, které těhotenskou nevolnost zhoršují a mohou ji i spouštět. Na uklidnění rozhoupaného žaludku lékaři doporučují zázvorové bonbóny nebo lízátka, která jsou k žaludku šetrná. Zkuste si koupit potravinové doplňky s obsahem vitamínu B12 a zinku, které mají na uklidnění těhotenské nevolnosti také vliv. Kupte si pepermintovou zumní pastu. Vyhýbejte se hodně kořeněným nebo mastným jídlům, která žaludek ještě víc dráždí. Okamžitě poté, co vstanete, si dejte něco malého k jídlu. I když nemáte hlad ani chuť, uklidníte tím žaludek a vaše nevolnost bude méně intenzivní. Snažte se jíst po malých porcích, ale častěji přes den. Pokud budete mít hlad, nevolnost bude silnější.