Menu
Úvod  › 

Test: Jak zvládáte stres?

Jste kliďasové, nebo zmatkáři, kteří ve stresových situacích panikaří a mají tendenci se hroutit? Otestujte si své reakce na stres a zjistěte, zda byste náhodou neměli poněkud ubrat.

1. Pokud máte na stole nedodělaný velký pracovní úkol...

  • (1) dokud není vyřešený, nemáte šanci se vyspat.
  • (2) problémy se spánkem začnete mít teprve, pokud to trvá příliš dlouho.
  • (3) spíte jako obvykle.

2. Ovlivňuje stres vaší chuť k jídlu?

  • (3) Absolutně ne.
  • (2) Možná jíte ve stresu o něco více.
  • (1) Když jste ve stresu, vůbec nemáte chuť k jídlu.

3. Kolik hodin denně trávíte v práci?

  • (3) Přesně tolik, kolik je vaše pracovní doba. Přesčasy neděláte.
  • (2) Záleží na tom, kolik máte momentálně práce.
  • (1) Často zůstáváte přesčas, nebo si nosíte práci domů.

4. Trpíte bolestmi hlavy?

  • (3) Vůbec ne.
  • (2) Jen občas.
  • (1) Velmi často.

5. Vzpomeňte si na dobu, kdy jste chodili do školy. Jak jste zvládali zkoušky?

  • (1) Velmi špatně. Už několik dní předem jste nemohli spát.
  • (2) Relativně dobře. Nervozita se vždy dostavila až těsně před dnem D.
  • (3) Bez problémů. Dokázali jste se soustředit až do posledního okamžiku.

6. Máte za sebou náročný den, jak si nejlépe odpočinete?

  • (1) U televize.
  • (2) S přáteli.
  • (3) Při sportu.

7. Zítra máte velmi důležitou obchodní schůzku. Jak se cítíte?

  • (3) Jako kdykoli jindy.
  • (2) Lehce nervózně, ale relativně v pohodě.
  • (1) Jste velmi nervózní a nedokážete myslet na nic jiného.

8. už se vám někdy stalo, že by vás ze stresu rozbolel žaludek, nebo jste měli průjem?

  • (1) Ano, relativně často.
  • (2) Jen výjimečně.
  • (3) Ne, nikdy.

9. Na jaké jídlo máte chuť, když jste ve stresu?

  • (1) Na sladké.
  • (2) Na slané, nebo smažené.
  • (3) Na lehké a zdravé.

10. Řekli byste, že jste se svým životem spokojeni?

  • (3) Rozhodně ano.
  • (2) Spíše ano.
  • (1) Spíše ne.

Hodnocení

10 - 17 bodů

Na stres reagujete velmi citlivě a nedokážete si od něj udržet patřičný odstup. Proto se také stresující události promítají do všech oblastí vašeho života a mohou negativně ovlivnit například vaše zdraví, mezilidské vztahy, nebo pracovní výkonnost. Ve svém vlastním zájmu byste se měli naučit více relaxovat a získat větší nadhled. Ne vždy je všechno tak horké, jak se uvaří a zdaleka ne každá věc vyžaduje dramatické řešení.

18 - 24 bodů

Vaše reakce na stres závisí do značné míry na míře stresu a vašem aktuálním rozpoložení. V zásadě dokážete relativně dlouho stresu odolávat a zvládat ho, ale jakmile dojde ke zlomovému okamžiku, mizí vaše racionální reakce a začínáte panikařit. Určitě by vám neuškodilo osvojit si alespoň základní relaxační či meditační techniky, které vám pomohou uvolnit se a zvládnout náhlý nápor stresu.

25 - 30 bodů

Pokud jste odpovídali popravdě a opravdu jsou vaše reakce na stres takové, jak tvrdíte, můžete si skutečně gratulovat. Stres totiž u vás vede ke zmobilizování sil a energie. Místo toho, abyste jej vnímali jako ohrožení, je pro vás spíše osobní výzvou. Místo toho, aby vás stres vyřadil z provozu, koncentrujete se a zvýšíte svou výkonnost.