Menu
Úvod  ›   › 

Těhotenství a bolest zad

Tři čtvrtiny těhotných žen trpí bolestmi zad. Pokud patříte mezi ně, inspirujte se tipy, které by vám měly ulevit.

V průběhu těhotenství vaječníky produkují relaxin, hormon, který zodpovídá za rozpínání a uvolnění pánve. Vedlejším účinkem je však lehké povolení a změknutí šlach a svalů, které se tak přizpůsobují rostoucí děloze a připravují tělo na porod.

Jak se tělo přizpůsobuje měnící se hmotnosti, je mnohem náchylnější ke zranění a bolesti beder a nohou. Šlachy, meziobratlové ploténky a klouby jsou totiž podrobeny mimořádnému tlaku. Důsledkem toho je však větší zakřivení dolní části páteře, které ovlivňuje držení těla i schopnost odpočívat. Následující tipy vám pomohou předcházet bolesti předcházet a mírnit ji:

- Pravidelný odpočinek - Udělejte si čas na pravidelný odpočinek, který dovolí vašim nohám odpočinout si od nadměrné zátěže. Dejte si teplou vanu, nebo se obložte na posteli polštáři, které poskytnou vašemu tělu dostatečnou oporu. V každém případě však dejte nohy nahoru, abyste stimulovala krevní oběh a redukovala zadržování vody. Velkou službu vaší bederní páteři prokáže i podpůrný těhotenský pás.

- Správný postoj - Přizpůsobte se měnícímu se těžišti vašeho těla a vyvažte ho správným postojem, kdy budete stát s rovnými zády a nohama na šíři ramen. Když sedíte, vyhněte se hrbení a používejte například power ball pro podporu bederní páteře.

- Cvičení na bederní páteř - Mnoho těhotných žen má problémy s bolestí nohou v důsledku nedostatečné cirkulace krve. Zkuste si najít čas na mírné cvičení, jako je například plavání, chůze, jóga a pilates, která jsou vynikající možností, jak stimolovat krevní oběh a udržet se během těhotenství fit. Pamatujte si také, že posilováním pánevního dna a svalů podbřišku snižujete váhu, kterou nesou vaše záda.

- Vyhoďte podpatky - Podpatky nejsou v těhotenství vůbec vhodné nejen proto, že zvětšují tlak na páteř, ale jejich otřesy při chůzi neprospívají ani vašemu dítěti. Volte raději boty na nízkém klínku.

- Zaměstnejte ostatní - Snažte se vykonávat méně domácích prací a zapomeňte na jakékoli pohyby, kdy budete něco těžko zvedat ze země, nebo to na ní pokládat. Nebojte si říct o pomoc ostatních členů rodiny. Pokud máte další děti, vysvětlete jim, že je nemůžete chovat a poponášet. Veškeré mazlení a objímání by se mělo dít vsedě. Jestliže se nemůžete vyhnout zvedání těžkého břemene, raději si dřepněte na bobek a zatižte svá kolena, než abyste se ohnuli v zádech.

- Zapojte partnera - Nestyďte se požádat svého partnera, aby vám pomohl ulevit od bolesti a poskytl vám jemnou masáž beder a nohou. Nicméně buďte opatrní, protože některé aromatické oleje (například majoránkový) mohou provokovat porod a pro použití v těhotenství jsou tudíž nevhodné.

- Správný spánek - Nespavost a únava jsou v těhotenství naprosto běžnou záležitostí, která postihuje téměř osmdesát procent žen. Zkuste spát na levé straně s pokrčenými koleny a bříškem podepřeným polštáři. Jeden polštář vsuňte i mezi nohy, napomůžete tak svému krevnímu oběhu a snížíte pravděpodobnost tvorby křečových žil.