Menu
Úvod  › 

Sport v těhotenství: Kdy ano a kdy ne

Byla jste zvyklá hýbat se a teď se bojíte, abyste tak neublížila svému nenarozenému dítěti? Nebo naopak chcete v zájmu zdraví s cvičením teprve začít? Čtěte, proč byste se měla hýbat a kdy si musíte nechat na sport zajít chuť.

I když se samozřejmě necítíte na to, abyste uběhla maratón, vyplatí se vám udržovat pohybový režim i v průběhu těhotenství. Na druhou stranu existují v tomto období mnohá omezení, která musíte dodržovat, abyste neohrozila sebe, ani své nenarozené dítě. Každé těhotenství je jiné, stejně jako každá žena, a jestli je to které cvičení vhodné právě pro vás, se musíte poradit se svým lékařem. Navíc úroveň pohybu, která je pro vás v těhotenství vhodná, je odvislá od toho, v jaké kondici jste byla a na kolik pohybu ještě byla zvyklá, když jste otěhotněla.

Přínosy cvičení v těhotenství

Není pochyb o tom, že cvičení znamená velké plus pro vás i vaše dítě (pokud máte těhotenství bez komplikací). Pokud se budete v těhotenství hýbat, můžete se těšit na následující:

  • Budete se cítit lépe: V těhotenství má mnoho žen pocit, že tak obrovské a změněné tělo nemůže být snad ani jejich. Cvičení vám pomůže získat pocit kontroly nad ním a povzbudí vaši energii. Kromě toho, že se při cvičení vylučují endorfiny, kvůli kterým se vám zlepší nálada, nezanedbatelný je i zdravotní přínos.
  • Zmírňuje bolesti zad a zlepší váš postoj, protože posiluje a protahuje svaly zad, pánevního dny, stehen a další. Redukuje riziko zácpy, protože urychlí pohyby vašich střev. Představuje vynikající prevenci proti bolestem kloubů, které jsou v těhotenství v důsledku hormonálních změn velmi časté. Budete díky němu lépe spát, redukuje vliv stresu a úzkosti.
  • Budete vypadat lépe: Díky cvičení vzrůstá průtok krve a zlepšuje se krevní zásobení vaší pokožky, které vám dodá zdravý vzhled.
  • Připravíte své tělo na porod: Silné svaly a zdravé srdce může velmi zjednodušit váš porod. Pokud budete mít kondici a budete zvládat práci s dechem, můžete tak i zmírnit svou bolest. Dobrá kondice vám také přijde velmi vhod při delším porodu.
  • Rychleji se vrátíte ke svému původnímu tělu: Je samozřejmé, že i přesto, že budete cvičit, v těhotenství přiberete a je naivní očekávat, že byste cvičením v těhotenství zhubla. Nicméně pokud se budete v těhotenství stále hýbat, získáte tak mnohem snáze a rychleji svou původní postavu.

Bezpečné cvičení

Pokud jste byla zvyklá pravidelně cvičit ještě předtím, než jste otěhotněla, pokračujte v pohybovém režimu s úpravami, které vyžaduje váš aktuální stav. Pokud jste na cvičení nebyla zvyklá, nemusíte to vzdát. Začněte pomalu a zvolna přidávejte, až si vybudujete kondici.

Pokud se u vás objevilo vaginální krvácení, časné kontrakce, nebo máte těhotenský vysoký tlak, je potřeba být při cvičení mimořádně opatrná a o každém typu pohybu se radit se svým lékařem.

Množství vaší energie se navíc v průběhu těhotenství bude den ode dne měnit. Jak vaše dítě poroste a bude tlačit na vaše plíce, všimnete si, že máte problémy s dýchavičností a bude se vám při cvičení hůř dýchat. Se cvičením musíte přestat okamžitě poté, co se budete cítit unavená, pocítíte závratě, bušení srdce, dechovou nedostatečnost, nebo bolest v zádech či pánvi.

Optimální intenzita cvičení je taková, při které můžete stále ještě bez problémů mluvit. Vaše teplota při cvičení by se také neměla zvednout nikdy nad 39 stupňů (to platí zejména v prvním trimestru, protože přehřátí organismu by mohlo vést k problémům ve vývoji dítěte a potenciálním vrozeným defektům). Proto byste také neměla nikdy cvičit v horkých dnech.

Pokud cvičíte v létě, vyhněte se cvičení v nejteplejších částech dne (od desíti dopoledne do tří odpoledne) a cvičte na místech s klimatizací. V létě je z tohoto důvodu mimořádně vhodné plavání.