Menu
Úvod  › 

Spánková hygiena pro horké letní noci

Zakrátko tady máme léto a s ním horké dny. Letos mají přijít v několika vlnách. To by nám snad ani tak nevadilo, jen kdybychom se mohli v noci dobře vyspat. Jenomže když teplota neklesne pod 25°C, jde to těžko. Proto vám přinášíme několik rad, jak lze horké noci pokořit a vyspat se dobře.

I v létě je nutné dostatečně spát

Když se řekne "léto", někoho napadne dovolená, prázdniny, koupání, zmrzlina, grilování. Jiný se zamračí a vybaví si horké letní noci, při kterých nejde usnout a špatně se spí. Obzvláště špatně je snáší starší a nemocní lidé či malé děti, ovšem spánkové problémy způsobují nám všem. Nedostatek dobrého spánku často stojí za vleklou únavou a psychickou vyčerpaností, což při dlouhodobém trvání může způsobit řadu vážných nemocí.

Kvalitní matrace je základ

Ještě než přijdou velká vedra, v prví řadě zkontrolujte vaši matraci. Možná jste v poslední době hodně zhubli nebo naopak přibrali. Nebo máte problémy s pohybovým aparátem? To všechno může ovlivnit vhodnost matrace pro vaše záda. Jestliže se vám na ní už teď špatně spí, v létě to bude ještě horší! Vyměňte ji, dokud je čas. Navštivte některého ze specializovaných prodejců matrací, sdělte mu vaše požadavky, a vyberte si novou. Správně zvolená matrace z kvalitních materiálů je základ pro dobrý spánek.

Zásadní pravidla letní spánkové hygieny

Tropických dnů, kdy večerní teplota neklesne pod 25°C, stále přibývá, takže se změnou počasí moc počítat nemůžeme. Soustřeďme se tedy na hlavní pravidla spánkové hygieny:

 

  • I když je nutné v letním období dodržovat pravidelný pitný režim, 2 hodiny před spaním už nic nepijte. Nezatížíte ledviny a nebudete muset tak často vstávat na záchod.

 

 

  • Míchaný drink vás sice příjemně osvěží a navodí dobrou náladu, ale ke zdravému spánku moc nepřispěje. Dejte si alkohol, ale v přiměřené míře a ne před spaním!

 

 

  • Alespoň 3 hodiny před spaním nekuřte a nejezte těžká jídla. V létě byste celkově měli váš jídelníček odlehčit, proto zkuste místo grilovaných klobás raději kuřecí steaky, ryby, cuketu, ananas nebo rajčata.

 

 

  • Zbytečně se nerozrušujte a neřešte žádné důležité věci.

 

 

  • Pokuste se ložnici zchladit. Pokud se venkovní teplota sníží, otevřete okna dokořán a vyvětrejte. Jestliže máte k dispozici klimatizaci, ochlaďte místnost ještě před spaním. Jen si dejte pozor na větráky - sice vás příjemně osvěží, ale průvan může způsobit nemalé zdravotní problémy.

 

 

  • Na léto si vyberte krepové, bavlněné nebo saténové povlečení. Flanelové nebo z mikrovlákna můžete až do podzimu schovat do skříně. Bude-li vám v noci hodně horko, vysvlečte přikrývku a spěte jenom pod povlečením.

 

 


Oblíbená témata