Menu
Úvod  › 

Skončete s kouřením: Tipy, jak na to

Už jste zkoušeli přestat několikrát a nikdy do nevyšlo? S následujícími tipy se vám podaří zatočit s cigaretami mnohem účinněji.

Monitorujte své kuřácké zvyky

Předtím, než se skutečně pustíte do odvykání, důkladně se připravte. Udělejte si přehled o tom, kde, kolik a proč kouříte. Tyto informace vám pomohou porozumět kuřáckým návykům a ty se vám poté budou snáze měnit. Zaznamenávejte si každou cigaretu, kterou vykouříte, a poznamenejte si, kde to bylo a jakou jste měli náladu. Možná objevíte určité zákonitosti, které vaše kouření provázejí.

Pro a proti

Rozhodnutí skončit s kouřením většinou dělají lidé, kteří bilancují - to je také důvod, proč jde o jedno z nejčastějších novoročních předsevzetí. Rozhodnutí skončit s kouřením může mít celou řadu důvodů: finance, děti, přání rodinných příslušníků, nebo obavy o vlastní zdraví. Ať už je vaše motivace jakákoli, měli byste svému cíli věřit a věřit sami v sebe. Přemýšlejte o tom, proč chcete vlastně skončit a jaké přínosy vám to přinese. Pomůže vám také, pokud si na jeden list papíru napíšete pro a proti skončení s cigaretami.

Bojujte s chutěmi

Vypořádat se s chutí na cigaretu vám mohou pomoci i poměrně jednoduché triky. Když dostanete chuť znovu si zakouřit, zkuste žvýkat chvíli žvýkačku, snězte kousek syrové mrkve, vyčistěte si zuby, dejte si sprchu, zavolejte někomu, zaměstnejte ruce a věnujte se nějaké manuální činnosti, zkuste například skládat puzzle. Důležité je odvést myšlenky od kouření.

Relaxační techniky

Kdykoli pocítíte prudkou touhu zapálit si, zkuste místo toho následující relaxační cvičení: Posaďte se rovně, zavřete oči a začněte zhluboka dýchat. Vydržte tak několik minut a s každým výdechem se soustřeďte na uvolnění jedné svalové skupiny. Opakujte tak dlouho, dokud chuť na cigaretu nepoleví.

Představte si výsledek

Vizualizace situace, kdy nebudete závislí na kouření vám pomůže dodat potřebnou motivaci. Představte si sami sebe, jak se ráno vzbouzíte bez jakékoli touhy zapálit si. Máte sami ze sebe dobrý pocit a vaši přátelé vás obdivují, že jste dokázali přestat. Cigarety nejsou cítit ani z vašich úst, ani ze šatů. Lépe se vám dýchá a cítíte se v lepší kondici.

Myslete pozitivně

V prvních dnech odvykání, které budou pravděpodobně nejtěžší, myslete na pozitivní změny ve vašem životě, které nastanou po skončení kouření. Myslete zásadně jen na to, co skončením s kouřením získáte a nikoli, co ztratíte a budete muset oželet. Místo toho, abyste si říkali, že jste silný kuřák a nikdy své chutě na cigaretu nezvládnete, říkejte si, že chutě jednou pominou, kdežto život bez cigaret vám zůtane.

Podpora ostatních

Nebojte si říct o podporu rodiny a přátel, která vám pomůže mnohem lépe zvládnout chutě, než kdybyste se s nimi prali sami. Požádejte je, aby vám nenabízeli cigarety a ideálně, aby před vámi ani nekouřili. Neustále si opakujte, že nejsilnější chutě budete pociťovat první tři až čtyři týdny, poté budou slábnout a nakonec zmizí úplně.