Menu
Úvod  › 

Praktické tipy, jak skončit s kouřením cigaret

Chcete konečně přestat s kouřením a pořád se vám nějak nedaří odhodit tu poslední cigaretu? Možná vám v boji s nikotinem chví jen účinné zbraně a úspěch už máte v podstatě na dosah. Inspirujte se, jak bojovat.

Jste odhodláni přestat kouřit? Výborně. Lepší službu jste svému zdraví nemohli prokázat. Pokud si nejste jistí, jak s odvykáním začít, nebo už jste to několikrát bez úspěchu zkoušeli, vyzkoušejte některou z osvědčených strategií, které by vám mohly pomoci. Je však potřeba experimentovat a najít mezi nimi tu, která nejvíc sedne přímo vám.

Možnosti jak přestat s kouřením?

Hoďte to na papír

Zkuste se zamyslet nad tím, proč chcete s kouřením vlastně skončit, co vám na něm vadí. Nechcete, aby měla vaše partnerka pocit, že se líbá s popelníkem? Chcete snížit riziko rakoviny? Mít víc energie? Dát dobrý příklad svým potomkům? Ať už je vaše motivace jakákoli, sepište to. Seznam svých důvodů noste stále s sebou a kdykoli pocítíte chuť zapálit si, podívejte se na něj a připomeňte si, proč nechcete znovu začít.

Cigarety

Najděte si podporu

Oznamte své rodině, přátelům a kolegům, že chcete přestat kouřit. Ideální je, pokud dokážete přemluvit kamaráda, přítelkyni, kolegu, spolubydlícího, nebo jakéhokoli kuřáka ze svého okolí, aby dal cigaretám také sbohem a mohli jste se navzájem podporovat. Můžete se přihlásit do protikuřácké poradny nebo požádat o pomoc svého lékaře. Čím víc lidí kolem vás bude do vašeho odvykacího úsilí zainteresováno, tím větší jsou vaše šance na úspěch.

Dejte si čas

Mnoho lidí, podle odborníků, ztroskotá na představě, že dokáží z hodiny na hodinu naprosto přestat kouřit. Když to potom nevydrží a zapálí si jednu cigaretu, mají pocit, že selhali, veškeré úsilí je na nic a je tedy lepší to úplně vzdát. Raději si hned na začátku dejte předsevzetí, že si budete odvykat postupně. "Zapomínejte" si schválně cigarety a zapalovač v autě. Místo celé cigarety vykuřte jen půlku. Dejte si limit, že si například koupíte jen jeden balíček cigaret na týden a tím budete muset vystačit.

Pozor na rizikové faktory

Diagnostikujte riziková místa a situace, a vyhýbejte se jim. Například si můžete dát rande v nekuřácké restauraci, nebo v galerii, kde máte jistotu, že si nezapálíte. Stýkejte se s lidmi, kteří nekouří, protože v jejich společnosti vám přijde logické, že si ani vy nezapálíte. Osvědčeným trikem je nahrazení starých návyků novými, které ještě nemáte spojené s kouřením. Místo cigarety zkuste například při řízení žvýkat žvýkačku. Po jídle okamžitě vstaňte od stolu. Zkuste vyměnit kávu za čaj a tak dále.

Zabavte se

Snažte se co nejvíc zabavit, abyste na cigaretu neměli čas ani chuť. Začněte třeba běhat, nebo dělat jiný sport. Zejména je důležité "zabavit" svá ústa, právě proto jsou mezi lidmi, kteří se snaží odnaučit kouřit, tak oblíbené žvýkačky. Stačí jen několik minut žvýkání a nejpalčivější chuť na nikotin obvykle pomine.

Buďte v pohodě

Stres nebo úzkost mohou zvyšovat chuť na cigaretu. Proto byste se měli snažit udržet svůj stres co nejvíc pod kontrolou. Uvažujte o tom, jaké věci vám stojí za to, abyste se kvůli nim nervovali. Pokud jste ve stresu, dejte si pauzu. Dýchejte zhluboka a pokud máte možnost protáhněte se. S uvolněním svalů se uvolníte i vy.

Začněte hned

Nečekejte na další týden, nový měsíc, nebo nový rok. Přestaňte s kouřením teď hned. Každá hodina ze dne je ta správná pro to, abyste přestali kouřit. Za každou hodinu bez cigarety vám totiž vaše tělo bude skutečně vděčné.

Poučte se z chyb

Pokud nevytrváte, dáte si jednu cigaretu, budete jeden večer kouřit, nebo se vrátíte kompletně ke starému zlozvyku, neberte to jako své selhání a rozhodně se nevzdávejte. Pokuste se identifikovat chyby, kterých jste se dopustili, a poučit se z nich. Příště už určitě uspějete.