Menu
Úvod  › 

Řeč těla vašeho dítěte: Co vám chce říct?

Natahuje k vám ruce, vyhazuje hračku z kočárku, kope do židličky, nebo si tahá za ucho? Co vám chce sdělit řečí těla vaše dítě? Naučte se mu porozumět.

0 - 3 měsíce

V prvních týdnech svého života k vám dítě vysílá celou řadu signálů. Hned po narození otočí hlavu, když se dotknete jeho tváře, natáhnou k vám ruce a nohy a začne plakat, když je polekané. Udělá náznak kroku dopředu, když se jeho chodidla dotknou rovného povrchu, a chytne váš prst, když mu jej vložíte do dlaně. Žádný z těchto tělesných signálů však není skutečným projevem komunikace. Jde o jednoduché reflexy, s nimiž se dítě už rodí. Během několika měsíců zmizí a nahradí je záměrné jednání.

Samozřejmě ale ne všechny dětské rané signály jsou pouhými reflexy. Například kolem šestého týdne věku se začne dítě usmívat. Úsměvy vaše dítěte však nemusí být vždy odpovědí na vaší akci, ale může jít "pouze" o signál, že je spokojené. Po šesti týdnech můžete začít očekávat zpětnou vazbu a ve vašem vztahu tak nastane významný mezník.

4- 8 měsíců

Ve čtyřech měsících začnou být tělesné signály dítěte mnohem jasnější a zřetelnější, začíná chápat příčinu a následek a učí se koordinovat myšlenku a jednání. Používá také signály, které signalizují, co chce a potřebuje: například zvedá ruce, když chce pochovat, kope do židličky, když je unavené sezením. Navíc začíná chápat význam hry; když neustále vyhazuje z kočárku hračku, nechce vás tím otravovat, ale zve vás k nové hře.

Děti v tomto věku používají řeči těla i k tomu, aby vám signalizovaly, že už si hrát nechtějí. Pokud se otočí od vás, či přeruší oční kontakt, nejspíš vám tím chtějí sdělit, že už mají dost stimulace, nebo si teď jednoduše chtějí hrát po svém. V tomto časovém období už také můžete vysledovat signály a gesta typická pro právě vaše dítě. Možná zjistíte, že si například tahá za ucho, když je unavené.

9 - 12 měsíců

Kolem devíti měsíců prodělá většina dětí velký kognitivní vývoj. Zlepšuje se koordinace oka a ruky, dítě už používá gesta jako běžnou součást své komunikace. Mnohem lépe už dokáže vyjádřit, co chce, potřebuje, co má rádo a co naopak nerado. Rozlišuje už známé tváře od neznámých lidí, u nichž vyjadřuje úzkost a nedůvěru.

Své potřeby vyjadřuje každé dítě individuálně, ale rychle zjistíte, že například pokud má žízeň postaví se před ledničku, nebo ukáže na svou lahvičku. Po prvním roce začnou být postupně neverbální signály nahrazovat první slova, slovní spojení a nakonec i jednoduché věty.