Menu
Úvod  › 

Psychologické triky, které vám pomohou dodržet předsevzetí

Dává si je prakticky každý, ale jejich životnost je značně omezená. Víme, jak to udělat, aby vaše novoroční předsevzetí vydržela co nejdéle.

Zhubnout, začít cvičit, přestat kouřit, získat lepší práci, zlepšit mezilidské vztahy. To všechno jsou nejčastější předsevzetí, která si lidé dávají typicky k novému roku. Nicméně jejich životnost je skutečně mizivá. Podle průzkumů vydrží novoroční předsevzetí přibližně měsíc a dva a pak se rozplynou v propadlišti dějin, odkud je vytáhne až další Silvestr. Víme, jak to udělat, aby to tento rok bylo jinak.

1. Začněte hned.

I když jsou novoroční předsevzetí tak populární, uvědomte si, že nemusíte nutně čekat na začátek nového roku, abyste svůj život zkvalitnili. Dokonce nemusíte čekat ani do příštího pondělí, nebo na začátek nového dne. Na tom, co chcete změnit, začněte pracovat hned teď. Když si uvědomíte, že svůj život můžete změnit kdykoli, budete se i snáze vypořádávat s krizemi s pochybeními, které zcela jistě přijdou. Budete totiž vědět, že můžete kdykoli začít znovu.

2. Neplánujte.

Je to paradox. Čím víc to se splněním svého předsevzetí myslíte vážně, tím méně jej plánujete a promýšlíte. Tvrdí to alespoň výzkum uveřejněný v magazínu Behavioral Science and Policy. Je to údajně proto, že pokud jste k něčemu vnitřně rozhodnuti, jednáte okamžitě, neodkládáte to a také k tomu nepotřebujete detailně propracované plány. Zkrátka jdete za svým cílem.

3. Nemějte únikovou cestu.

Nevymýšlejte si plán B, který vás bude jen odvádět od dosažení vašeho cíle. Když si například umíníte, že zhubnete, a kdyby se vám to náhodou nedařilo, tak alespoň začnete jíst o něco méně čokolády, budete podvědomě inklinovat k tomu, co vás bude stát méně energie. To ale v praxi může znamenat, že za měsíc sníte o jednu tabulku čokolády méně, což nebude mít na vaši váhu a zdraví v podstatě žádný dopad.

4. Vsaďte se.

Výzkum z roku 2008 zjistil, že mnohem více zhubli ti lidé, kteří se s někým vsadili, že to dokáží. A největší motivací bylo, pokud se vsadili o peníze. Předpokládá se, že motivací není ani tak konkrétní částka jako spíše nutnost přiznat v případě neúspěchu explicitně porážku tím, že budete muset vysázet na stůl peníze.

5. Rozdělte si to.

Místo toho, abyste si dávali jeden velký úkol v dlouhodobém horizontu (například zhubnout deset kilo za rok), rozdělte si své předsevzetí na menší části (takže se rozhodnete, že následující měsíc zhubnete kilo). Bude se vám to lépe dodržovat, protože budete mít nad svým předsevzetím větší kontrolu a hlavně budete více motivováni dílčími úspěchy.