Menu
Úvod  › 

Proč vám nízkotučné potraviny zkazí postavu

V obchodech pořádáte hon na nízkotučné produkty, které potom do sebe cpete, abyste konečně zhubli? Chyba. Přemíra nízkotučných potravin způsobí, že budete tlustší.

Zní to nelogicky. Snažíte se ze svého jídelníčku vynechat všechny tučné potraviny, abyste konečně zhubli a proto se ládujete téměř výhradně jejich nízkotučnými verzemi. Jenže místo toho, aby se vaše váha hýbala směrem dolů, pomaličku se zvětšuje. Zrada nízkotučných potravin totiž spočívá hned v několika bodech:

Méně tuků, více cukru

Tuk je nositelem chuti a dodává ideální konzistenci potravinách, které nám díky tomu tolik chutnají. Pokud se v továrně rozhodnou vynechat a odstranit tuk z vyráběné potraviny, musí jej nahradit něčím jiným, co "ponese" její chuť. A to něco je cukr. Problém s nízkotučnými potraviny je proto v tom, že typicky obsahují více cukrů než "klasické" verze. A problém s cukry je zase v tom, že nespálené se ukládají v podobě tuku a tedy i vyšší váhy.

Nízkotučné potraviny nezaženou hlad

Tuk se tráví pomalu a uvolňuje se při jeho trávení hormon cholecystokinin, který zodpovídá za pocit sytosti a spokojenosti. Jídla, která obsahují jen minimum nebo žádný tuk, strávíte rychle a navíc ve vás zanechají pocit hladu. Navíc přidané cukry způsobí rychlý vzestup a stejně rychlý pokles hladiny krevního cukru, která ve vás vyvolá nezvladatelné chutě a zvýší vaši tendenci k přejídání.

Sníte jich víc

Výzkum z Cornell University Food and Brand Lab zjistil, že lidé, kteří holdují nízkotučným potravinám, zkonzumují za den o dvacet osm procent kalorií více. Vyznavači nízkotučných jídel totiž jedí větší porce, protože věří, že každé nízkotučné jídlo má o čtyřicet procent kalorií méně, nicméně ve skutečnosti je to jen o jedenáct procent méně.

Odborníci zdůrazňují, že není žádoucí vyhýbat se zcela tukům, je pouze potřeba vyměnit nasycené tuky za nenasycené. Takové totiž snižují hodnoty "špatného" cholesterolu a zvyšují ten "dobrý", čímž chrání zdraví vašich cév. Dobrý zdrojem nenasycených tuků jsou olivy, olivový olej, mandle, oříšky, sezamová semínka, makrela, losos a další divoce žijící ryby.