Menu
Úvod  › 

Proč jsou ženy lepší šéfové

Dokáží se lépe rozhodovat, jejich vedoucí styl je víc demokratický, dovolují svým podřízeným, aby se podíleli na důležitých rozhodnutích. Celá řada výzkumů ukazuje, že ženy jsou lepší šéfové než muži. Přesto jich sedí ve vedení firem jen minimum.

Zdrojem bouřlivých diskusí se v posledních dnech stalo téma zavedení kvót ohledně obsazení žen ve vedoucích pozicích. Ať už si o povinných kvótách myslíte cokoli, skutečností zůstává, že i v jednadvacátém století jsou mnohé vedoucí pozice pro ženy stále nedostupné bez ohledu na jejich reálné schopnosti a kvalifikaci. Přitom však celá řada výzkumů dokázala, že ženy jsou v mnohých ohledech lepší šéfové než jejich mužští kolegové.

Lepší komunikace a menší žárlivost

Například rozsáhlý výzkum, jehož závěry letos publikoval Journal of Business Research, zjistil, že ačkoli mezi muži a ženami stále v profesionální oblasti zeje obrovská propast a ženy jsou v kariérní oblasti silně podceňovány, v mnoha ohledech jsou jejich profesní schopnosti lepší než u jejich mužských kolegů. Podle výsledků výzkumu ženy na vedoucích pozicích lépe komunikují, používají více komunikačních kanálů, mají demokratičtější přístup ke svým podřízeným, mají větší sebereflexi a jsou vnímavější ke zpětné vazbě.

Protože se necítí být tolik ohrožené svými spolupracovníky a nestřeží si, tak jako muži, žárlivě svou pracovní pozici, jejich kolegové mohou participovat na více rozhodnutích. To se na druhou stranu odráží pozitivně i na vztazích v týmu, protože podřízení si důvěry své šéfové váží a cítí se být důležitou součástí pracovního kolektivu, čímž stoupá jejich loajalita. Nebojí se tudíž ani projevit svůj názor a přicházet s novými nápady.

Podle výzkumu, uskutečněného na Harvard Business School, pomáhá ženám na vedoucích pozicích i větší komunikační schopnosti, které mají ženy oproti mužům. Ženy jsou tradičně lepší ve verbálním vyjadřování a tuto svou charakteristiku využívají i při vedení. Dalším kladným bodem pro ženy-šéfky je větší empatie pro členy svého týmu.

Kromě toho se, podle autorů výzkumu, ukázalo, že týmy pracující pod vedením žen, dosahují lepších výsledků a pracují efektivněji. Podle výsledků výzkumu, zveřejněného v roce 2011 v magazínu Forbes dosahují firmy pod vedením žen o dvaačtyřicet procent větších prodejů a o šestašedesát procent většího obratu než firmy, které vedou výhradně muži. Výsledky výzkumu, zveřejněného v Financial Times, zase mluví o prospěšnosti odlišné perspektivy, se kterou ženy nahlížejí na problémy. Vzhledem k tomu, že jejich pohled je často diametrálně odlišný od mužského náhledu a dokáží brát v úvahu i jiné faktory, které muži přehlížejí, přichází i s jinými a originálními řešeními.

Chladné a problematické?

Poněkud odstrašující je však průzkum stereotypů, které se k ženám na vedoucích pozicích vážou. I na počátku jednadvacátého století vnímá většina lidí ženy jako ty, které by měly rodit děti, starat se o jejich výchovu, chod domácnosti a fungování vztahů. Zatímco muži jsou vnímáni jako ti, kteří mají materiálně zabezpečovat rodinu, starat se o svou kariéru a profesní růst.

Podle již citovaného průzkumu magazínu Forbes jsou ženy na vedoucích pozicích vnímány jako chladné, odtažité, slabé, příliš emocionální, svobodné a osamělé. Lidé automaticky předpokládají, že žena-šéfová je dominantní i ve vztahu, má problémy najít partnera a ve vztazích vystupuje velmi konfliktně a problematicky.

Právě tyto předsudky jsou jedním z faktorů, který zodpovídá za to, že pouze směšných šestnáct procent vedoucích pozic je obsazeno ženami. Odborníci varují, že ignorování žen a jejich neobsazování do vedoucích pozic je neodpustitelným plýtváním talentem. Jde o podobnou situaci, jako kdybyste se snažili řídit automobil s jednou nohou na plynu a druhou na brzdě.