Menu
Úvod  › 

Premenstruační syndrom, časovaná bomba ve vašem těle

Přichází každý měsíc, znepříjemňuje vám život a má s ním zkušenost téměř každá žena. Řeč je o premenstruačním syndromu. Máte vůbec možnost nějak se bránit?

Odborníci odhadují, že s premenstruačním syndromem (PMS) mají zkušenost přibližně tři čtvrtiny žen. Výkyvy váhy, zadržování vody, otoky, únava, nepříjemné bolesti; to jsou typické symptomy, které PMS doprovází. Za jeho hlavní příčinu se považují výkyvy hormonální hladiny a zatím není známá stoprocentně účinná léčba, které by na premenstruační symptom zabírala. Nicméně existuje několik věcí, které můžete pro jeho lepší zvládnutí udělat.

Veďte si deník

Patří vaše nepříjemné problémy skutečně k PMS, nebo jsou příznakem jiného problému? Váhové výkyvy, otoky, nadýmání břicha, bolesti hlavy, či bolesti zad jsou často symptomem i jiných zdravotních problémů. Veďte si důsledný menstruační kalendář a poznamenávejte si do kalendáře i data, kdy se vaše problémy objevily. Tak budete moci lépe zjistit, zda souvisí s vaším menstruačním cyklem.

Poznamenejte si první den vaší periody a považujte ho za výchozí. Pak spočítejte dny, které zbývají do vaší další menstruace a den, kdy jí očekáváte si také označte. Jakmile pocítíte výskyt symptomů PMS, poznamenejte si je do kalendáře a oznámkujte jejich závažnost známkou od jedné do pěti. Pokud jde skutečně o symptomy přidružené k PMS, měly by se objevovat přibližně ve stejnou dobu před menstruací a dosahovat podobné intenzity. Pokud tomu tak není, je nutné konzultovat je se svým lékařem.

Každoměsíční trápení

Ženy, které mají s PMS zkušenost, obvykle mluví o podobných problémech. Mezi nepříjemné symptomy patří: výkyvy nálady (podrážděnost, záchvaty pláče, úzkost), přejídání a zvláštní chutě, nespavost, nadýmání a zadržování vody, napětí v prsou, bolesti hlavy a únava.

I když jsou tyto příznaky samozřejmě nepříjemné, obvykle nijak významněji neovlivňují vaše denní aktivity. Nicméně u některých žen mohou dosáhnout takové intenzity, že v průběhu PMS nejsou v podstatě schopné "normálního" fungování. Pokud se jedná o takto závažné symptomy, odborníci obvykle mluví o premenstruační dysforické poruše (PMDD).

Jaký je tedy rozdíl mezi PMDD a PMS? Zjednodušeně řečeno jsou nepříjemné příznaky premenstruační dysforické poruchy extrémní verzí symptomů PMS, nicméně správnou diagnózu může určit pouze lékař.

Co můžete udělat

Stoprocentně účinná léčba PMS a jeho příznaků bohužel zatím neexistuje, to však neznamená, že byste v boji proti němu byla bezmocná. Projevy PMS se mohou významně snížit, pokud uděláte několik změn ve svém životním stylu.

V první řadě se pokuste změnit svůj jídelníček. Potraviny obsahující sodík znásobují zadržování vody a vedou k pocitům nadýmání, otokům a také váhovému přírůstku. Týden či deset dní před začátkem vaší menstruace byste proto měla významně omezit příjem soli. Vsaďte na menší, zato však častější, porce jídla, které udrží na uzdě hladinu vašeho krevního cukru a impulsivní chutě. Zaměřte se na kvalitní bílkoviny, čerstvé ovoce a zeleninu. Nezapomeňte redukovat kofein a alkohol, které působí jako diuretika a navíc podporují nespavost.

Pomůže vám i pravidelné cvičení. Pokud jste doposud postrádala motivaci k pravidelnému pohybu, teď jí máte. Endorfiny vylučované při sportování totiž působí jako přirozená analgetika. Pomohou vám proti bolestem hlavy a zad, které PMS často doprovází.