Menu
Úvod  › 

Přechod dítěte z mléka na pevnou stravu

Období, kdy vaše dítě přestane být krmené pouze mlékem, ale jeho jídelníček se obohatí i o pevnou stravu, je důležité pro všechny zúčastněné. Jak začít s příkrmy? Kdy mu je dávat? Co je pro něj nejlepší a čemu se naopak vyhnout?

Začátek příkrmů je v životě dítěte velmi důležitým obdobím, které může být stejně radostné jako stresující. Přechod dítěte na pevnou stravu představuje spoustu nových úkolů pro dítě samotné i jeho rodiče. Jak je tedy zvládnout?

Kdy s příkrmy začít?

Každé dítě je jiné a některé jsou schopné začít s příkrmy dříve a trvá jim to jen chvilku, než si na ně zvyknou, zatímco jiné potřebují více času. Nicméně pediatři doporučují řídit se několika obecnými ukazateli. Jakmile se je dítě schopné posadit, začíná sahat po jídle ostatních, nebo začíná žvýkat své oblíbené hračky, je připraveno na přechod na pevnou stravu.

S jakými jídly začít?

Ovocné a zeleninové pyré (ať už je umixujete doma sami, nebo koupíte hotové), jsou pro začáteční stádia přechodu na pevnou stravu ideální. Pokud máte pocit, že vaše dítě nezasytí, můžete je například umixovat spolu s rýží, nebo brambory, aby byly zeleninové příkrmy sytější. Je však důležité, abyste si uvědomili, že dětská chuť je desetkrát intenzivnější než chuť dospělého. To znamená, že jídlo, které se vám zdá jen mírně kořeněné, může být pro vaší ratolest nepoživatelné. A to samé platí i pro používání soli v dětských jídlech. To je také důvodem, proč děti často odmítají některé velmi aromatické a chuťově výrazné potraviny, jako je například kapusta, celer a podobně. Začínat byste měli vždy zeleninovými příkrmy, které jsou méně sladké než ovocné. Při postupu v opačném pořadí by totiž mohlo dojít k tomu, že dítě zvyklé na sladkou chuť bude zeleninové příkrmy odmítat.

Čemu se vyhýbat?

Některé potraviny jsou pro nezralý dětský organismus vyloženě nevhodné. Batolatům proto nedávejte kiwi, které je sice bohatým zdrojem vitamínů, nicméně obsahuje také velké množství alergenů. Děti do jednoho roku by také neměly dostávat med, který je opět silným alergenem. Pozor si dávejte také na oříšky (zejména arašídy), s nimiž byste měli u dětí počkat minimálně do pěti let věku. Pro děti nejsou vhodné ani nízkotučné produkty, jako je například jogurt, mléko, nebo sýry. Děti naopak ke svému růstu a vývoji tuku potřebují, proto volte minimálně polotučné varianty.

I když jsou cereálie velmi doporučovanou součástí jídelníčku dospělých, pro děti toto pravidlo neplatí. Se včleňováním celozrnného pečiva do dětského jídelníčku buďte opatrní a nasazujte je postupně a pozvolna, protože může být významným alergenem. Pro dětský žaludek jsou problematické i příliš intenzivní chutě, které jsou typické například pro citrusové plody, nebo příliš kořeněná jídla. Nezapomínejte na to, že děti vnímají všechny chutě několikanásobně intenzivněji než dospělí.

Kdy vysadit mléko?

Spolu s tím, jak bude vaše dítě přecházet na pevnou stravu, bude potřebovat stále méně mléka. Nicméně do jednoho roku by dítě mělo dostávat kolem 500ml mléka denně (ať už je kojené, nebo přikrmované umělým mlékem). Kravské mléko můžete používat při vaření, ale dítě by jej nemělo pít dříve než v roce.