Menu
Úvod  › 

Pravidla, díky kterým si udržíte váhu

Je to známá pravda: Hubnutí je pouze ta první část. Mnohem těžší je ale také si nově nabytou váhu dlouhodobě udržet. Víte, jak na to?

1. Není to dieta, ale životní styl.

Pokud budete o svém novém jídelníčku přemýšlet jako o dietě, nikdy nemáte šanci na dlouhodobý úspěch. Dieta je vždy krátkodobá záležitost a jestliže chcete dosáhnou trvalých změn, smiřte se s tím, že jde o nový životní styl. Omezení kalorií pouze dočasně vede také k pouze dočasným výsledkům, většinou následovaným jojo efektem. Nastavte si proto jídelníček takovým způsobem, o kterém už předem víte, že ho budete schopni dodržovat klidně po zbytek života. Předsevzetí typu, že si už nikdy v životě nedáte ani kousek pizzy, nebo si nelíznete zmrzliny, nemají šanci na dlouhodobý úspěch.

2. Zvnitřněte si pohyb.

Sportováním nejen spálíte kalorie a tuk, ale také povzbudíte svůj metabolismus, protože svaly i v klidovém režimu spalují víc kalorií než tuková tkáň. Ti lidé, kteří se snaží zhubnout, však většinou přeceňují množství kalorií, které sportem spálí, a podceňují množství kalorií, které zkonzumují. Nesoustřeďujte se pouze na kardio, po kterém vysílá váš mozek signály intenzivního hladu, ale stejnou pozornost věnujte i posilování, díky kterému si vybudujete svaly a povzbudíte tak svůj metabolismus.

3. Nereagujte přehnaně na mírný hlad.

Jako nejtěžší popisují hubnoucí lidé ty okamžiky, kdy udeří hlad. Je samozřejmě v pořádku a správné najíst se, když cítíte hlad, a pro ten účel s sebou nosit zdravé a lehké svačinky. Na druhou stranu však celá řada lidé nedokáže rozpoznat skutečný hlad a často jí pouze ze stresu nebo nudy. Nejezte ve stejném okamžiku, kdy pocítíte hlad poprvé, ale chvíli vyčkejte, abyste si byli jistí, že se jedná skutečně o hlad a nechcete jím pouze utlumit emoční problémy.

4. Není kalorie jako kalorie.

Princip hubnutí je úplně jednoduchý: musíte zkonzumovat méně kilorií, než spálíte. Nicméně jen málokdo si zároveň uvědomuje, že není kalorie jako kalorie. Například průmyslově vyráběná jídla jsou bohatá na nasycené tuky a rafinované cukry, které negativně ovlivňují pocit sytosti. Ve finále jich tak zkonzumujete mnohem více. Navíc studie potvrzují, že některé polotovary a fast foodová jídla jsou návyková, takže když si dáte jeden smažený chips, je velmi pravděpodobné, že nezůstane pouze u jednoho. Mějte to na paměti při sestavování svého jídelníčku.

5. Vsaďte na proteiny.

Proteiny vás spolehlivě zasytí. Navíc je potřebujete k budování svalové hmoty, která zrychlí váš metabolismus a spálíte tak víc kalorií. Lidé, kteří hubnout a chtěli byste si svou novou váhu udržet, by měli svůj denní příjem proteinů zdvojnásobit. Nezapomeňte je doplnit i dostatečným množstvím vlákniny.

6. Nepřeskakujte jídla.

Při hubnutí si samozřejmě hlídáte množství jídel, ale i rozestupy mezi nimi, ale v udržovací fázi možná budete mít tendenci poněkud polevit. A právě přeskakování jídel je tím, co se vám nakonec vymstí. Jakmile necháte svůj hlad dojít do fáze, kdy už bude velmi intenzivní, zkonzumujete mnohem více kaloricky vydatných potravin.