Menu
Úvod  › 

Pravda a mýty o spánku

Staří lidé potřebují méně spánku. S alkoholem se lépe usíná. Kdo si nepamatuje své sny, je nenormální. Pojďte společně odhalit nejčastější spánkové mýty.

Čím jste starší, tím méně spánku potřebujete

Všichni si pamatuje, že zatímco jsme jako děti spali, naše babičky stihly uklidit dům, upéct bábovku a ještě nám připravit přepychovou snídani. Možná jste právě kvůli tomu dospěli k názoru, že starší lidé nepotřebují tolik spát a čím je člověk starší, tím méně spánku potřebuje. Jenže je to jen zdání. Staří lidé chodí obvykle spát mnohem dřív než ostatní, často si také zdřímnou během dne. Ve skutečnosti starší lidé potřebují tolik spánku jako například mladí dospělí. Mohou mít však problémy s usínáním a často se budí v průběhu noci.

Alkohol pomůže vašemu spánku

Alkohol vašemu spánku rozhodně nepomůže. Jeho uklidňující efekt sice může způsobit, že se budete rychleji cítit ospalí, ale má rozkladný vliv na kvalitu spánku. Pokud jste konzumovali alkohol, váš spánek není tak hluboký, takže se nevzbudíte osvěžení, budete se v noci víc budit a spíše budete chrápat, protože budete mít dechové problémy.

Chrápání je otravné, ale neškodné

Nikdo nepochybuje o tom, že chrápání skutečně není sexy. Ale v některých případech může být i škodlivé, protože může být symptomem spánkové apnoe, poruchy, která je charakteristická přestávkami v dýchání. Spánková apnoe zvyšuje riziko srdečního onemocnění.

Je nenormální nepamatovat si sny

Každý má sny, ale někteří lidé si je pamatují a někteří nikoli. Pokud si své sny nepamatujete a nejste schopni o nich ráno referovat, nic se neděje. To, zda jste si schopni sen zapamatovat či nikoli, do značné míry souvisí s tím, kdy se vzbudíte. Jestliže se vzbudíte uprostřed nebo těsně po skončení snu, je pravděpodobnější, že si jeho obsah zapamatujete.

K regeneraci stačí pět hodin spánku

Je pravda, že malé procento lidí má minimální nároky na spánek a stačí jim jen pět až šest hodin. Nicméně většina populace s tak krátkou dobou spánku nevystačí. Většina lidí potřebuje spát sedm až devět hodin denně. Pokud budete například spát denně šest hodin, vydržíte to jen několik dní a poté se u vás začnou objevovat příznaky spánkové deprivace.

Omezení spánku se lze naučit

Ještě nikdo na světě nevynalezl metodu, kterou by bylo možné redukovat spánkovou potřebu. Studie, které zkoumaly chronickou spánkovou deprivaci, potvrdily, že lidé neztráceli chuť spát, ale naopak byli stále ospalejší a tělo nebylo možné přivyknout na menší množství spánku.