Menu
Úvod  › 

Poznat hlad je těžší, než si myslíte

Příště, než otevřete ústa a dáte si do nich další sousto, zeptejte se sami sebe, jestli jste skutečně hladoví. I když se tomu těžko věří, rozpoznání skutečného hladu je mnohem těžší, než si myslíte.

Až si příště půjdete zase do ledničky pro něco k jídlu, položte si důležitou otázku: mám skutečně hlad? Poznat, jestli máte skutečně hlad, totiž nemusí být vůbec jednoduché. Jen málokdo si totiž uvědomuje, že jíme z nejrůznějších důvodů. Hlavním důvodem je samozřejmě dodání živin a energie našemu tělu. Na druhou stranu existuje spousta dalších situací (jako je například pocit žízně, chladu, stresu, úzkosti, nebo jednoduše nudy), které automaticky řešíme jídlem, i když ve skutečnosti hlad nepociťujeme.

Nevíme, jak vypadá hlad

Pravděpodobně každý už někdy zažil situaci, kdy sáhl po čokoládě po extrémně těžkém dni, nebo když se cítí osamělý a nepochopený. Poté, co spořádáte půl tabulky čokolády, se však přirozeně dostaví výčitky svědomí a pocity viny, čímž se roztáčí spirála negativních emocí. Přejídání a impulsivnímu jezení nahrává do karet i skutečnost, že jídlo je zkrátka nedílnou součástí naší společnosti. Oslavujeme jím celou řadu svátečních příležitostí a událostí a jíme často i v situacích, kdy hlad vůbec nemáme a naše tělo další potraviny nepotřebuje.

Odborníci bijí na poplach a upozorňují na to, že řada lidí jednoduše zapomněla, jak skutečný hlad vypadá, respektive jaký je to pocit, mít hlad. Jednoduše dodávají svému tělu potravu bez ohledu na to, zda si o ní organismus říká, či nikoli. Ztráta kontaktu se svým vlastním tělem je daň, kterou jsme zaplatili moderní době v podobě kardiovaskulárních onemocnění, diabetu, či zdraví ohrožující obezity.

Nalaďte se opět na stejnou vlnu se svým tělem a naučte rozumět jeho signálům. Odměnou vám bude nejen lepší zdravotní kondice, ale i významný úbytek váhy:

Máte opravdu hlad?

Veďte si deník: I když to zní nudně a nezáživně, stravovací deník vám pomůže odhalit situace, ve kterých impulsivně a bezmyšlenkovitě saháte po jídlu. Stačí, když si ho budete vést poctivě týden a rázem budete mít jasno v tom, které situace jsou pro vás z hlediska jídla problematické, a budete se moci soustředit na to, abyste je příště řešili jinak než jídlem.

Komunikujte: Výzkumy prokázaly, že většina lidí řeší jídlem emočně náročné situace. Místo toho, abyste sahali po tabulce čokolády, kdykoli se ve vašem okolí vyskytne problém, naučte se řešit konflikty komunikací. Mluvte, mluvte, mluvte. Mluvte se svou drahou polovičkou, se svými kolegy i svou rodinou o tom, co vám vadí a čeho si naopak ceníte. Uvolníte tak své vnitřní napětí a nebudete mít tendenci řešit negativní emoce přejídáním.

Oznámkujte svůj hlad: Snažte se zaposlouchat do řeči svého těla a dodávat mu jídlo pouze v situacích, kdy jste skutečn hladoví. Vždy, když pocítíte nutkání jít do lednice, oznámkujte si sami pro sebe svůj hlad známkou od jedné do deseti (1 znamená sytý - 10 značí vlčí hlad). Jídlo byste si měli dát pouze v případě, že je číslo vašeho hladu větší než pět.

Oklamejte tělo: Vysoce kalorická jídla, která si dáváte v krizových situacích, raději vůbec nekupujte a místo nich se pokuste oklamat své tělo jinými náhražkami. Místo čokolády sáhněte například po kousku ovoce nebo ořeších.

Dejte si vodu: Většina lidí nedodržuje dostatečný pitný režim a pocit žízně snadno zaměňuje právě za hlad. Až příště budete mít pocit, že máte hlad, dejte si nejprve sklenici vody a počkejte pár minut. Možná budete sami překvapeni, jak po dodání tekutin váš pocit hladu zmizí.