Menu
Úvod  › 

Podzimní únava, aneb proč je vám pořád tak špatně

Nedostatek slunečního svitu, vstávání do tmy, vyčerpaný organismus. Podzimní únava se na vás projeví neschopností koncentrace, výkyvy nálad, depresí i záchvaty úzkosti.

Zná to spousta lidí: Spolu s tím, jak se začnou krátit dny, poklesnou teploty a do tmy vstáváte i se za ní vracíte domů, najednou rapidně poklesne vaše výkonnost, cítíte se neustále zoufale unavení a celkově pod psa. Na vině je podzimní únava, která je sice méně známá než její jarní jmenovkyně, ale dokáže vás rozhodit klidně i na několik týdnů.

Za všechno vlastně může v podstatě jen ubývající denní světlo, podle kterého se řídí cirkadiánní rytmy těla. Pokud bychom žili v ideálním světě, v němž bychom se řídili jen potřebami našeho těla, zalehli bychom do postele nejpozději v sedm večer, kdy už denní světlo zmizelo v nenávratnu a vzbudili bychom se až s ranním rozbřeskem. Bohužel lze jen těžko doufat, že váš šéf, rodina a vůbec okolí budou ochotni tolerovat dvanáctihodinový spánek s tím, že potřebujete překonat první nápor podzimní únavy. Proto se snažíme tělo "zlomit" podle svého pracovního, rodinného i společenského rozvrhu. Výsledkem toho je ochromující pocit únavy, náladovost, deprese a další nepříjemnosti.

Podzimní únava je obvykle pouze dočasným jevem, který trvá tak dlouho, dokud se tělesné rytmy nepřizpůsobí ubývajícímu dennímu světlu. Bohužel jejímu výskytu nahrává i změna letního času na zimní, kvůli které chodí lidé spát o hodinu později, vrací se zpátky z práce za tmy. Prakticky tak několik měsíců nezažijí denní světlo, protože svůj den tráví v zaměstnání. Přitom právě denní světlo je nutné k tomu, aby tělo produkovalo v dostatečné míře hormony, které nás udržují v bdělém stavu, tedy adrenalin, kortizol a serotonin.

Unavení lidé se snaží překonat svou krizi za pomoci "berliček", jako je například káva nebo cigarety. Problém je v tom, že se jedná jen o velmi krátkodobé povzbuzení, které tělo z dlouhodobého hlediska spíše dále vyčerpává. Ubývající denní světlo se negativně podepisuje i na funkci imunitního systému, který je oslabený a mnohem hůře reaguje na infekce a další ohrožení z okolí.

Typickým symptom přidruženým k podzimní únavě je deprese, pocit nespokojenosti, záchvaty úzkosti, neschopnost vyrovnat se stresem, časté výkyvy nálady, poruchy spánku, letargie, podrážděnost, touha po izolaci, či absence libida.

Pokud u sebe příznaky podzimní únavy pozorujete, snažte se trávit co nejvíc času venku, a to i v případě, že není úplně příznivé počasí. I když je venku mlha a sychravo, vliv denního, přirozeného světla na duševní zdraví je nenahraditelný. V zaměstnání si přesuňte pracovní stůl k oknu, nezatahujte závěsy, ani žaluzie. Pokud je to jen trochu možné, jděte denně na procházku. Snažte se do svého jídelníčku včlenit co nejvíc minerálů a vitamínů, abyste posílili imunitní systém. Nezapomínejte však ani na bílkoviny, které se stanou zdrojem dlouhotrvající energie. Nejméně půl hodiny denně byste měli věnovat pohybu. Zejména na podzim je nutné dbát na pravidelný a dostatečný spánek, který pomůže vašemu tělu v regeneraci.