Menu
Úvod  ›   › 

Pocení: Triky, které vám v létě pomohou

Mokré koláče v podpaždí a zápach, který se nad vámi vznáší jako oblak. Léto je prostě období, kdy s pocením bojuje každý. Osvojte si tipy, se kterými se dá nežádoucí pocení zvládnout.

Letní vedro s sebou, kromě ideálních podmínek pro povalování se u vody, nese i výrazně intenzivnější pocení. Kdybyste mohli chodit do práce v plavkách, věc by bylo mnohem snazší a příjemnější (alespoň pro vás). Do té doby, než vaše firma změní styl oblékání na plážový a instaluje do kanceláří bazén, nebo alespoň sprchu, budou se vám hodit alespoň chytré triky, díky kterým nadměrné pocení zvládnete:

Antiperspirant versus deodorant

Pocení je v podstatě obranná reakce našeho těla, která mu pomáhá v ochlazování a snižování tělesné teploty. Základní anatomické funkce si ale se společenskými konvencemi obvykle nijak zvlášť hlavu nelámou. Koláče v podpaždí navíc bohužel nejsou pouze estetickým problémem, ale rozkládající se pot představuje ideální prostředí pro množení bakterií, protože jim poskytuje teplo a vlhko. A právě zmnožené bakterie odpovídají za nevábný zápach, který zpocené lidi doprovází.

Míra pocení, respektive množství vyprodukovaného potu, je velmi individuální záležitost a zcela zastavit produkci potu není možné. A to i přes sliby televizních reklam. Můžete však minimalizovat nevábné následky, které pocení doprovázejí. Základem by mělo být používání adekvátních kosmetických prostředků. Nejprve si ujasněte rozdíl mezi antiperspirantem a deodorantem; zatímco antiperspirant potlačuje produkci potu, deodorant "pouze" maskuje zápach spojený s rozkládajícím se potem. Identifikujte svůj problém a tomu přizpůsobte i volbu kosmetického prostředku.

Antiperspiranty ve většině případů obsahují aluminium, které "ucpe" potní žlázy a omezuje produkci potu. Pokud jste však nyní zajásali a máte pocit, že antiperspirant je doživotním řešením vašich potících problémů, zase si klidně sedněte. Používání antiperspirantů není ideální na rukou a nohou (nejlepší řešení představuje pro oblast podpaždí) a dlouhodobé používání může vést k podráždění pokožky.

Žádné koření ani káva

Ani ten nejlepší kosmetický prostředek však nedokáže pocení potlačit zcela. Vyhýbejte se proto nošení neprodyšných, umělých tkanin, které nedovolí pokožce dýchat a budete se v nich potit víc než normálně. Stejně tak není od věci, přibalit si s sebou do pracovního zavazadla jeden nebo dva páry náhradních ponožek. Uzavřené boty totiž představují pro množení bakterií zcela nedostižné prostředí a vaše nohy tak začnou páchnout dřív než ostatní části vašeho těla.

Pokud trpíte na pocení nohou, pomůže vám i používání pudru na nohy, který pocení i rozklad potu omezí. Rozhodně si pořiďte do zaměstnání minimálně dva páry bot. Boty, které jeden den propotíte, potřebují minimálně jeden další den na to, aby mohly vyschnout. Odolejte však pokušení vydat se do práce v teniskách. Sportovní obuv je méně prodyšná a nohy se v ní potí mnohem více.

Snažte se také eliminovat faktory, které pocení podporují. Minimalizujte konzumaci kofeinových nápojů. Ty totiž aktivují centrální nervový systém a to zase podporuje činnost potních žláz. Stejný efekt na vás bude mít konzumace velmi kořeněného jídla. Pokud trpíte intenzivním pocením, bohužel byste měli i omezit konzumaci alkoholu. Panáky v baru vám rozšíří cévy a vaše tělo bude reagovat pocením, aby se účinně ochladilo. V důsledku toho se budete potiti mnohem víc.