Menu
Úvod  ›   › 

Jak zvládnout odchod ze zaměstnání?

Někdy nemůžete své kariéře prokázat větší službu než odejít ze svého současného místa. Provedeme vás zrádnými úskalími závěrečného pohovoru.

Stále módnější záležitostí i v našich firmách je rozhovor, kdy se vás zaměstnavatel ptá na vaše důvody odchodu, co by se ve firmě mohlo zlepšit a podobně. I když máte možná nutkání využít této příležitosti, k tomu, abyste si vylili srdce a řekli všem, co si o nich myslíte, nechte si raději zajít chuť. I když dáváte výpověď, není to správná doba pro pálení mostů. Závěrečný pohovor není povinný a váš šéf vás k němu nemůže nutit, ale na druhou stranu, pokud na něj přistoupíte, ukážete tak svou dobrou vůli, která se vždy počítá. Následujících pět tipů vám pomůže zvládnout závěrečný rozhovor s grácií.

Žena odchází z práce

Jak se připravit na odchod z práce?

1. Připravte si odpovědi

Odchod z vašeho pracovního místa může být poměrně značně stresující zkušenost. Základním pravidlem je proto udržet své emoce na uzdě a zůstat po celou dobu závěrečného rozhovoru nad věcí. Je samozřejmě nemožné předvídat každou otázku, kterou vám nadřízený položí, ale některé z nich jsou skutečně očekávatelné: "Co je hlavním důvodem vašeho odchodu od společnosti?" "Jak byste zlepšili situaci ve svém oddělení?" "Co vám může nabídnout nový zaměstnavatel a u nás to postrádáte?" Při přípravě odpovědí na tyto otázky zapojte diplomacii.

2. Zůstaňte pozitivní

Můžete si klidně myslet, že váš šéf je naprosto neschopný mizera, nicméně při závěrečném rozhovoru si to nechte raději pro sebe. Pokuste se zachovat profesionální postoj a pozitivní přístup ke všem spolupracovníkům. Nestěžujte si na banální věci typu špatná klimatizace nebo nedostatek parkovacích míst. Pokuste se zaměřit na silné stránky společnosti a pečlivě vybírejte témata rozhovoru. Nemluvte o tom, co je špatné, ale spíš o tom, jak to zlepšit.

3. Nebuďte osobní

Nemůžete si vybrat horší okamžik k praní špinavého prádla, než je výstupní pohovor. Pamatujte si, že nikdy nemůžete vědět, u koho vaše výlevy skončí a koho budete ve své budoucí kariéře ještě potřebovat. Proto své připomínky vždy držte v rovině obecných informací a vyhýbejte se konkrétním jménům i příkladům. I když odcházíte nespokojení a říkáte si, že se alespoň pomstíte a řeknete té bandě ignorantů, co si o nich myslíte, udržte své emoce na uzdě. V budoucnu se nemusíte nutně vracet do stejné firmy, ale při hledání nové práce můžete narazit na některého ze současných kolegů a zpackaný závěrečný rozhovor vám body k dobru nepřipočte.

4. Nelžete

Poslední věc, která by se vám při závěrečném rozhovoru měla přihodit, je situace, kdy vás chytnou při lhaní. Neriskujte na poslední chvíli svou profesionální pověst. Pokud chcete například zamlčet své důvody k odchodu, raději řekněte na rovinu, že o nich nechcete mluvit, než abyste si vymýšlela. Když jsou vám některé otázky nepříjemné, máte právo je nekomentovat.