Menu
Úvod  ›   › 

Nový dietní trend: Cvičení nalačno

Kdy cvičíte? Ráno před snídání, během dne, nebo až večer po práci? Svět ovládl nový trend, kdy lidé cvičí na lačný žaludek, a odborníci tvrdí, že tak můžete jen získat.

Zní to trochu jako z vojenského výcviku. Ráno si nařídíte budíka na nekřesťanskou hodinu, vyskočíte z postele a ještě než do sebe hodíte první sousto, dáte si svižnou rozcvičku. Nicméně jakkoli to zní nelidsky, zdá se, že trénink na lačný žaludek má spoustu pozitiv, která se vám při honbě za vysportovanou postavou budou velmi hodit. Proč se vám tedy vyplatí cvičt nalačno?

Hormonální bouře

V první řadě odborníci upozorňují na skutečnost, že cvičení na lačný žaludek spouští celou řadu hormonálních změn, které vedou k efektivnějšímu budování svalů a spalování tuků. Zvyšuje se citlivost na inzulín, tedy hormon, který se vyplavuje při jídle a pomáhá našemu organismu vstřebat živiny z jídla. Inzulín zodpovídá za "vychytávání" cukru z krve a směřuje ho k játrům, svalům a tukovým buňkám, v nichž se skalduje k pozdějšímu využití. Pokud jíte příliš často a příliš velké porce, tělo ztrácí přirozenou citlivost na inzulín a tak stoupá riziko vzniku srdečního onemocnění, rakoviny a dalších zdravotních komplikací. A právě cvičení na lačný žaludek zvyšuje a obnovuje přirozenou citlivost organismu na tento hormon.

Navíc je dokázáno, že při cvičení na lačný žaludek se vyplavuje růstový hormon (GH), který pomáhá budování nové svalové tkáně, spalování tuku a zlepšování kvality kostí, kondice a výdrže. Stejně tak se zvyšuje vyplavování testosteronu, který také napomáhá růstu svalové tkáně a spalování tuku (mimo to zvyšuje libido).

Zlepšete svou výkonnost

Cvičení, zejména intenzivní cvičení, při kterém se zapojuje množství svalů, vede k vyplavení velkého množství testosteronu - proto je ideální kombinovat cvičení a prázdný žaludek. Studie dokázaly, že trénování na lačný žaludek vede k rychlejšímu budování svalů, zvýšení citlivosti na inzulín a navíc k rychlejšímu spalování kalorií jídla, které se dáte po tréninku.

Zjednodušeně řečeno jde o to, že trénink nalačno odešle sacharidy, proteiny i tuky na správná místa v těle a minimalizuje ukládání tělesného tuku. Cvičení na lačný žaludek je, podle odborníků, ideální pro ty, kteří se snaží zhubnout a spálit co největší množství tuku. Když si například půjdete zaběhat před snídaní, vaše tělo mnohem lépe využije své energetické rezervy z tukových buněk. Navíc se tak zvýší i vaše odolnost a výdrž. Autoři studie to vysvětlují tím, že když naučíte své tělo, aby fungovalo i bez jídla, bude mnohem lépe fungovat i s plnou "nádrží."