Menu
Úvod  › 

Noční děsy u dětí

Víte, jaký je rozdíl mezi nočními děsy a nočními můrami? Jak před nimi dítě uchránit a zajisti mu klidný spánek? Čtěte, co byste měli o nočních děsech vědět.

Obvykle postihují malé děti a odborníci i rodiče se snaží přijít nejen na to, co je jejich příčinou, ale i jak jim zabránit... Podle klinické psycholožky, Laury Markhamové, kterou oslovil magazín Pregnancy, se noční můry objevují v REM fázi spánku. Pro noční děsy je naopak typický přechod ze spánkového stádia 4 do fáze REM. Jinými slovy; při nočních děsech díte stále spí - alespoň tomu odpovídají jeho mozkové vlny - ale jeho oči jsou přitom otevřené. Ve většině případů si na jejich obsah ani nepamatuje.

Příčina nočních děsů

"Noční děsy se mohou objevit v jakémkoli věku, ale nejčastěji jimi trpí malé děti. Zkušenost s nimi má nejméně patnáct procent dětí," říká klinická psycholožka. "Vědci se domnívají, že jejich příčinou je předrážděný nervový systém, který reguluje aktivitu mozku. Většina dětí z těchto děsů vyroste, pravděpodobně proto, že jejich mozek dozraje, ale u dospělých se noční děsy objevují občas jako důsledek velkého stresu. Ostatně prožitý stres může být spouštěčem děsů i u dětí."

Psycholožka navíc zmiňuje výzkum odborníků ze Stanfordu, kteří zjistili souvislost mezi dětskou spánkovou apnoe a nočními děsy. Pokud tedy dítě trpí apnoe, měli byste s tímto problémem navštívit dětského lékaře. Apnoe může dítěti znemožňovat kvalitní spánek a při přílišném předráždění spouštět i noční děsy.

Tipy pro jejich překonání

1. Nejprve se uklidněte. Dítě by si nemělo tyto události pamatovat jako traumatizující a jen pokud budete dokonale klidní vy sami, můžete účinně uklidnit i své dítě. Snažte se zachovat klidný hlas i intonaci, aby z vašeho projevu necítilo napětí a podrážděnost.

2. Minimalizujte stres, kterému je vystaveno. Snažte se nedělat teď v jeho životě žádné velké změny; žádné učení na nočník, nocování v cizím prostředí a podobně. Ujistěte se, že jej nestresujete partnerskými hádkami, křikem a dalšími podněty. Snažte se, aby dítě usínalo v klidu a ve známém prostředí.

3. Eliminujte televizi. American Academy of Pediatrics doporučuje, aby se děti mladší čtyřiadvaceti měsíců dívaly na televizi pouze minimálně, protože má negativní dopady na vývoj dětského mozku. Navíc je významným zdrojem stresu, protože takto malé děti nedokáží rozlišovat mezi fikcí a realitou.

4. Snažte se dítě v průběhu dne nepřepínat a zejména pak v doby, kdy se chystá do postele. Dodržujete pravidelnou dobu ukládání do postele. Dítě by mělo jít spát klidné a nepříliš unavené. Pokud každý den ukládáte v půl osmé, ale vašemu potomkovi už únavou padají oči, zkuste ho uspávat o půl hodiny dříve. Nebude tolik přetažené a pravděpodobnost nočních děsů se sníží.

5. Snažte se dodržovat před spaním určité rituály, které dítě uklidní a připraví na spánek. Ideální je například koupání, krmení, či čtení pohádky. Vyhýbejte se intenzivním vzruchům, jako je hudba, televize, či hlasité zvuky.

6. Snažte se eliminovat náhlé zvuky a podněty, které by mohly dítě násilně vytrhnout ze spánku, Existují totiž důkazy, že náhlé vytržení ze spánku v okamžiku, kdy se dítě nachází ve čtvrté spánkové fázi, může podnítit vznik nočních děsů. Ztlumte proto akční film v televizi i telefon.

7. Nepokoušejte se dítě z děsivého snu násilně probudit. Dítě probuzené uprostřed děsivého snu je dezorientované, může mít dočasnou ztrátu paměti a je zbytečně vyděšené.

8. Snažte se, aby se dítě v průběhu spánku nepřehřálo. Příliš vysoká teplota těla podporuje vznik nočních děsů. Teplé flanelové pyžamo zkuste proto odložit.