Menu
Úvod  › 

Nenápadný zabiják: Příliš mnoho soli

Jedna čajová lžička denně. Tak velké množství soli se považuje za bezpečné pro dospělého člověka. Problém je v tom, že vaše denní konzumace soli je pravděpodobně mnohem větší.

V jídelníčku západních zemí se už dlouho objevuje velký problém; příliš velké množství soli. Přitom příliš velká konzumace soli vede k vysokému krevnímu tlaku, srdečních onemocnění, mrtvici a zadržování tekutin. Věděli jste například, že nadměrný příjem soli může zhoršit symptomy astmatu či migrény? Ačkoli zatím není dokázané, proč tomu tak je, četné výzkumy potvrdily, že velké množství soli dělá průdušky mnohem citlivější na histamin, který právě spouští astmatický záchvat.

Sůl může být také faktorem, který způsobuje migrénu. Je příčinou zadržování vody, jejímž výsledkem je zvyšování krevního tlaku; vzhledem k tomu, že migréna je cévní bolestí hlavy, aktuální krevní tlak na ní má obrovský vliv.

Jak omezit množství

Základem omezení soli je důkladné studování etiket potravin, kde je uvedeno, kolik soli dané jídlo obsahuje. Problém je v tom, že informace o množství soli může být poněkud ukrytá nebo neurčitá. Sůl může být uvedena až ke konci seznamu ingrediencí, nebo může být skryta pod jinými názvy (například tartrazine nebo glutamát).

Jídla s vysokým obsahem soli:

- Konzervované polévky, džusy, zelenina

- Cereálie

- Sýry

- Polévky a omáčky z pytlíku

- Sojová a worchesterová omáčka

- Nakládané olivy

- Uzeniny

- Kupované salátové zálivky

- Slané oříšky

- Uzené ryby a masa

- Chipsy, slané tyčinky a pod.

- Paštiky a pomazánky

Jídla s nízkým obsahem tuku:

- Čerstvé ovoce a zelenina

- Čerstvé ryby a maso vařené doma

- Ovesná kaše

- Jídla označená etiketou, kde je uvedený "nízký obsah soli", nebo "bez přídavku soli"

- Domácí salátové zálivky

- Bylinky, česnek, citronová šťáva

- Mléko, jogurt, cottage sýr