Menu
Úvod  › 

Největší mýty o metabolismu. Odhaleny!

Nikdy nesmíte vynechat snídani. Čím víc se zpotíte, tím víc spálíte. Když budete jíst sacharidy odpoledne, ztloustnete. Představujeme vám největší mýty, které kolují o metabolismu.

Metabolismus a jeho rychlost je vděčným zaklínadlem všech dietářů. Ti, kteří se snaží zhubnout, dělají všechno možné i nemožné, aby jej zrychlili, nastartovali, zefektivnili a tak vůbec. Zároveň ale kolem metabolismu koluje obrovské množství mýtů a polopravd. Znáte ty největší?

Mýtus: Nejrychleji zhubnete s dietními koktejly.

Opakuje se to pořád dokola a stále se najdou tisíce lidí, kteří důvěřivě zaplatí spoustu peněz za speciální dietní koktejly, které jim mají zrychlit metabolismus a zlikvidovat přebytečné kilogramy. Smiřte se už jednou provždy s tím, že neexistuje žádný zázračný způsob, díky kterému byste mohli bez práce shodit pět kilo za týden. Žádný zázračný koktejl vám metabolismus nezrychlí, ani neodpáře špeky na břiše. Jediným zaručeným způsobem je úprava jídelníčku a pohybového režimu.

Mýtus: Nikdy nesmíte vynechat snídani.

Oproti populárnímu přesvědčení vám snídaně "nenakopne" metabolismus a zdá se, že dost možná není ani nejdůležitějším jídlem dne. Samozřejmě záleží na jejím složení, vašem energetickém výdeji a dalších faktorech, nicméně studie provedená American Journal of Clinical Nutrition provedená na třech stovkách obézních, zjistila, že po šestnácti týdnech neexistoval žádný rozdíl mezi váhovým úbytkem těch, kteří si dopřávali pravidelnou snídani a těch, kteří ji vynechávali. Snídaně je ideální příležitostí, jak zásobit tělo proteiny, vlákninou a dalšími kvalitními živinami a dodat mu tak energii do dalšího dne. Nicméně pokud snídáte koblihy a podobná jídla, je úplně jedno, když snídani vynecháte.

Mýtus: Čím víc se zpotíte, tím víc spálíte.

Většina lidí stále žije v přesvědčení, že čím víc se při tréninku zpotí, tím víc zhubnou. Proto mají také takovou oblibu "hubnoucí legíny", v nichž se máte více potit, nebo bikram jóga. Jenže jediné, co při intenzivnějším pocení shodíte, je voda. Spalování tuků závisí na úplně jiných faktorech (například délka a intenzita aerobní aktivity) než je pocení a teplota, v níž cvičíte.

Mýtus: Šest malých porcí během dne zrychlí váš metabolismus.

Je samozřejmě lepší, když si jídla rozvrhnete pravidelně v průběhu celého dne, nicméně výživoví odborníci se shodují, že mnohem podstatnější je celkový kalorický příjem za den. Šest obřích porcí během dne vám rozhodně metabolismus nezrychlí, ani nezlikviduje pneumatiku kolem pasu. Hlídejte si především celkový denní příjem kalorií a rozvrstvení jídel pravidelně během dne berte jako bonus.

Mýtus: Když budete jíst sacharidy odpoledne, ztloustnete.

Toto tvrzení vychází z předpokladu, že když zkonzumujete sacharidy v druhé polovině dne, tělo už je nestihne spálit a ony se uloží ve formě tuků. Nicméně s ukládáním sacharidů, respektive tloustnutí po jejich konzumaci, t není tak jednoduché. Pokud jdete večer ještě cvičit, samozřejmě je nesmysl hladovět celé odpoledne.

Mýtus: Kofein zrychlí váš metabolismus.

Předpoklad, že když si dáte kofeinový nápoj, budete rychleji spalovat, je zcela mylný. Podle studie Mayo Clinic Proceeding obsahují typické kofeinové nápoje takové množství cukru, že po jejich konzumaci budete spíše tloustnout.