Menu
Úvod  ›   › 

Největší chyby, které děláte při podnikání

Prodáváte se příliš levně, nemáte odpovídající webovou prezentaci, vzdáváte se příliš brzy, nebo si dáváte nereálné cíle. Poučte se z největších chyb, které často dělají začínající podnikatelé.

Chyba: Prodáváte se příliš levně

Pro většinu začínajících podnikatelů je typické, že své zboží i služby oceňují příliš nízkou cenou. Zčásti je to způsobeno snahou rychle vydělat a prorazit na trhu a zčásti nízkým sebevědomím začínajících podnikatelů: "Když jsem se rozhodla založit si eshop s dětským oblečením, všichni mě od toho zrazovali s tím, že je v tomto oboru spoustu amatérů, kteří kazí ceny," říká jednatřicetiletá Eliška Pinková. "A bohužel jsem jim časem musela dát za pravdu. Internet je plný maminek na mateřské, které si prodejem dětského oblečení jen přivydělávají a dají si tak směšně nízkou marži, že jim seriózní eshop vůbec nemůže konkurovat. Sice se mi podařilo postavit obchod na kvalitních značkách a své místo na trhu jsem si nakonec našla, ale rádoby podnikatelů, kteří kazí ceny, je stále více." Předtím, než se vrhnete do podnikání po hlavě, si udělejte finanční rozvahu. Spočítejte si náklady, udělejte si srovnání cen své konkurence a nezapomeňte do finální ceny započítat svou vlastní práci a čas.

Chyba: Neumíte se prezentovat

Můžete prodávat to nejlepší zboží na světě, ale pokud nemáte adekvátní prezentaci, nikdy neoslovíte dostatečný počet kupujících. Konkurence na internetu je obrovská a kupující se už dávno naučili posuzovat serióznost prodávajících i podle webových stránek. "Pokud zabrousím na stránky eshopu, které jsou dělané očividně na koleně a amatérsky, spolehlivě mě to odradí od jakékoli touhy u nich nakupovat. Když nemají ani kvalitní stránky, tuším už předem problémy s platbou, odesláním a dalšími přidruženými záležitostmi," říká šestadvacetiletý Marek Volek. Tomu, jak se budete prezentovat na internetu, byste měli věnovat mimořádnou pozornost, protože webové stránky jsou jakousi výkladní skříní vašeho podnikání. Za kvalitní webové stránky přitom nemusíte vynaložit statisíce. Využít můžete například služeb společnosti Banan.cz, která nabízí tvorbu webových stránek zdarma. Banan.cz nabízí profesionální webhosting, k tomu webové stránky šité na míru zákazníkovi a kompletní administrování obsahové části webu zcela zdarma.

Chyba: Nechtějte dělat všechno.

Možná se vrháte do podnikání plni energie a můžete se mu věnovat čtyřiadvacet hodin denně. To však neznamená, že tomu tak bude i za měsíc, nebo za rok. Žádný člověk není nevyčerpatelný a nikdo nemůže rozumět všemu. Pokud budete chtít úplně všechno pokrýt vlastními zdroji, říkáte si o velké problémy: "S kamarádem jsme si otevřeli firmu na čištění interiérů aut. Šli jsme do toho s minimálním finančním vkladem a snažili jsme se ušetřit, kde se dalo. Dělali jsme si sami úplně všechno od účetnictví, přes reklamu, až po zajišťování služeb. Už po několika měsících jsme si museli přiznat, že oba dva děláme sice všechno, ale zároveň nic a že jsme z toho unavení," líčí svou zkušenost sedmadvacetiletý Ota Formánek. Podívejte se na své podnikání reálně a zhodnoťte objektivně, na co skutečně stačíte sami a kdy se vám vyplatí najmout si profesionály.

Chyba: Vzdáváte se brzo.

Pokud se do podnikání vrháte s vidinou, že se do roka a do dne stanete milionářem, klidně se zase vraťte do své vyhřáté kanceláře. Historky o lidech, kteří zbohatli přes noc, patří do sféry pohádek pro dospělé a za výrazným úspěchem obvykle stojí několik let perné práce a úsilí. Každé podnikání s sebou nese výhry i prohry a základním vkladem budoucích milionářů je nezměrná trpělivost, houževnatost a odvaha znovu zvednout hlavu. Vzdáte-li se předčasně, úspěch vám může uniknout jen těsně.

Chyba: Máte nerealistické cíle

Každý business potřebuje plán a jasné cíle. Pokud si však stanovíte cíle, které se zcela míjí s realitou, jediné čeho dosáhnete, bude vaše demotivace. Je samozřejmé, že by každý, kdo se pouští do podnikání, rád zbohatl, nicméně celá řada začínajících podnikatelů uvažuje v astronomických sumách, kterých reálně nikdy nemohou dosáhnout. Zklamání a neúspěchy potom zbytečně podrážejí jejich sebeúctu a snižují sebevědomí. Uvažujte o svém podnikání objektivně a stanovujte si dílčí cíle, kterých můžete skutečně dosáhnout. Jejich splnění vás potom bude motivovat do budoucna.


Oblíbená témata