Menu
Úvod  › 

Nejnebezpečnější situace pro vaše srdce

Existují dny, týdny a aktivity, které vaše srdce zatěžují mnohem víc než jiné. Víte, kdy hrozí největší riziko, že dostanete infarkt?

Pokud uvíznete v dopravní zácpě, váš krevní tlak stoupá a podle odborníků hrozí třikrát větší riziko, že vás postihne srdeční záchvat. Existují zkrátka situace, ale i období, kdy je vaše srdce vystavené mnohem většímu tlaku a zátěži a hrozí tudíž větší nebezpečí, že vás skolí infarkt nebo mrtvice. Pozor by si na ně měli dávat samozřejmě především lidé s kardiovaskulárním onemocněním, ale nebezpečné jsou pro kohokoli:

Časné ráno

Riziko srdečního záchvatu vzrůstá ráno o čtyřicet procent. Proč? Při probuzení začíná vaše tělo produkovat adrenalin a další stresové hormony zvyšující krevní tlak a spotřebu kyslíku. Vaše krev je tak hustší a srdce má větší problémy s jejím pumpováním. Situaci navíc zhoršuje dehydratace, kterou ráno trpíte. To všechno klade na srdce neúměrné nároky. Měli byste dodržovat pravidelný režim a probouzet se pokud možno pomalu. Pokud jste ráno zvyklí cvičit, nejprve se protáhněte a zahřejte tělo, snížíte tak riziko srdečního záchvatu.

Pondělní ráno

V pondělí ráno stoupá výskyt srdečních záchvatů o dvacet procent. Je to pravděpodobně zapříčiněno stresem a depresí z návratu do práce. O víkendu byste, podle odborníků, měli co nejvíc relaxovat. Ale pozor; počítá se aktivní odpočinek a nikoli spánek. Pokud totiž budete v sobotu a neděli vyspávat a v pondělí potom vstanete brzy, váš krevní tak se prudce zvedne, protože tělo bude unavené z narušení přirozeného rytmu. Vyhněte se víkendovému vyspávání a dodržujete pravidelný spánkový režim celý týden.

Tučná a sladká jídla

Studie ukazují, že jídla s vysokým obsahem tuků a sacharidů jednak zužují cévy a jednak podporují tvorbu krevních sraženin. I když jde o nepopulární doporučení, zkuste zrevidovat svůj jídelníček.

Na záchodě

Napadlo vás už někdy, že zácpa vám může přivodit infarkt? Intenzivní tlačení totiž zvyšuje tlak v hrudníku a zpomaluje přítok do krve. Snažte se proto zařadit do svého jídelníčku co nejvíc vlákniny, která působí jako jedinečná prevence před zácpou.

Intenzivní cvičení

Rozhodli jste se, že už se nemůžete dívat na své špeky a vrhli jste se na cvičení i přesto, že v posledním půl roce představovalo váš jediný rychlejší pohyb dobíhání autobusu? Potom výrazně hazardujete se svým zdravím. Pokud nejste zvyklí sportovat, mimořádná náhlá námaha příliš přetěžuje vaše srdce, navíc se vyplavují stresové hormony, které dále zdvihají váš krevní tlak. Pravidelné cvičení je vašemu srdci prospěšné, ale zátěž je potřeba zvyšovat pomalu a postupně.

Při prezentaci

Vystoupení na veřejnosti před diváky působí na vaše srdce podobně jako intenzivní cvičení bez předchozí přípravy. Extrémní stres a nervozita zvyšuje krevní tlak, srdeční tep i hladinu adrenalinu. Všechny tyto faktory jsou přitom extrémně riziko z pohledu srdečního záchvatu.