Menu
Úvod  › 

Nebezpečná domácnost: Zachraňte si zdraví!

Pády a zranění v domácnosti vyřadí každý rok z provozu tisíce lidí. Víte, kde hrozí největší rizika a jak jim účinně předcházet.

Váš domov zdaleka není takovou oázou klidu, jak si možná myslíte, ale představuje pro vaše zdraví skutečný hazard. Podle údajů Centers for Disease Control and Prevention se každý rok zraní kolem osmi miliónů lidí, kteří upadnou ve své vlastní domácnosti. Navíc pády doma rozhodně nejsou výsadou jen nemohoucích seniorů, ale týkají se lidí v každém věku. Kupodivu nejčastěji postihují lidí mezi pětadvaceti a čtyřiapadesáti lety. Přitom podle statistik stačí jen udělat ve své domácnosti několik drobných změn a nebezpečí úrazu může být zažehnáno:

Pozor na mazlíčky!

Jistě, domácí zvířata jsou roztomilá a vy je milujete. Nicméně uvědomujete si, že právě ona mohou být příčinou vašeho nepříjemného pádu? Domácí mazlíčci jsou podle statistik zodpovědní za sto tisíc vážných úrazů ročně. Zejména jde o pády žen a lidí mladších patnácti let. To samozřejmě neznamená, že byste se měli společnosti svého psa nebo kočky vzdát. Veďte je k tomu, aby vás poslouchali a věděli například, že nesmí lehat na schodech, ale spí spát jen ve svém pelíšku.

Najděte vnitřní rovnováhu

Snažte se posílit své nohy a trénovat balanc, protože pak budete nebezpečnými pády ohroženi mnohem méně. Zkuste například začít navštěvovat hodiny jógy, pilates, nebo tai či. Každé cvičení, které se zaměřuje na střed vašeho těla a posiluje ho, je vám prospěšné.

Štěte příbalové letáky

Mnoho léků, které se vám zdají neškodné a užíváte je i bez předpisu, mají jako vedlejší nežádoucí efekt závratě, malátnost, točení hlavy a další nepříjemné efekty, které mohou způsobit víš pád. Rizikové jsou zejména hypnotika, antidepresiva a antipsychotika. Vždy čtěte příbalový leták a pokud je jako vedlejší příznak uvedena malátnost, buďte ostražití a přizpůsobte tomu svůj pohyb.

Rozsviťte světla

Je samozřejmě chvályhodné, že se snažíte ušetřit za energii, ale nedostatečné osvětlení domácnosti vás může stát zdraví. Užívejte vhodné žárovky a osvětlení dostatečné intenzity. Dostatečné osvětlení by mělo být vždy na vrcholu schodiště a u vchodu do pokojů. Pochod tmavým pokojem a šátrání po lampě, nepatří k nejbezpečnějším kouskům.

Instalujte madla

I když vám možná madla připadají jako důchodcovská záležitost, věřte, že jde o velmi užitečnou věc. Stačí jen jeden chybný krok po mokré podlaze a máte na další tři týdny vystaráno. Investovat byste do nich rozhodně měli alespoň v koupelně.

Noste pantofle

Ponožky a dřevěné plovoucí podlahy jsou vynikající kombinací pro všechny, kteří touží po vyvrknutém kotníku a zlomené nohy. Vyvarujte se chůze v ponožká a buď doma choďte bosi, pokud vám to teplota umožní, nebo si pořiďte pantofle s protiskluzovou podrážkou, ideálně gumovou.