Nadváha ? problém, který trápí stále více dětí

Zhruba polovina českých obyvatel trpí nadváhou. Z toho větší skupinu tvoří ženy. U dětí je situace pouze o něco málo lepší. Nadváhou trpí přibližně 30 procent dětí, i tak jde o alarmující čísla, nad kterými stojí zato se pozastavit.

K rozvoji nadváhy a obezity dochází u dětí nejčastěji kolem 7 roku života. V pozdějším věku pak s nástupem puberty. Nadváha zní patrně lépe než obezita, nicméně je to jakýsi předstupeň obezity. Není to tedy ještě obezita, ale riziko zdravotních komplikací u takových dětí bezpochyby je. Navíc má takové dítě pravděpodobnost vzniku obezity.

Zdroj:Nadváha

Od nadváhy k obezitě

Obezita je označována za civilizační onemocnění. Pouze v některých případech je podmíněna geneticky, většinou se jedná o nezdravý životní styl. Na jejím vzniku se mohou podílet i různá onemocnění a užívání léků. Nejpravděpodobnější a největší procento dětí s nadváhou však tvoří ty, které tráví více času u počítače než na dětském hřišti, v lese či nějakém sportovišti. Každé sedmé dítě sportuje pouze při školním tělocviku.

Děti a dieta? To snad NE

Přestože má dítě nadváhu nebo je obézní a potřebovalo by nějaké to kilo zhubnout, není to tak snadné, jako u dospělých. U dětí nelze zavádět běžné redukční diety, intenzivní cvičení a jiná doporučení na hubnutí, která se poskytují dospělým jedincům. Jednostranné redukční diety zaměřené na hubnutí mohou dětem ublížit. Dětské tělíčko potřebuje zcela jinou skladbu jídelníčku než je tomu u dospělého. Děti jsou ve vývinu, proto jejich jídelníček musí obsahovat celé spektrum minerálů, vitamínů a dalších živin. Jednostranně zaměřené diety omezují příjem některých živin a mohlo by dojít k poruchám ve vývinu a jiným zdravotním komplikacím.

Hubnutí u dětí

Děti musí hubnout pomalu, přirozeně. Intenzivní hubnutí je u dětí škodlivé. Skladba jídelníčku by neměla být u dětí nijak omezována. Dítě potřebuje jak bílkoviny, tak sacharidy, tuky, vitamíny, minerály. To, co je však vhodné, je eliminace "prázdných kalorií". Vyřadit sladkosti a cukrovinky, slazené limonády, rychlá občerstvení, polotovary. Dále pak smažená jídla, nahradit bílé pečivo celozrnným apod.